<%@ Language=VBScript %>

<%WritePageName%>

Följande text utgör det första nyhetsbrevet Nya tankar nr 1 och har även publicerats på www.estrategi.no.

Skriv en rad om du vill diskutera tillgänga webbplatser.

Gör din webbplats tillgänglig för alla - och tjäna på det!

Funktionshindrade stängs ute

Viktiga besökargrupper stängs ute av de flesta webbplatser. Brister i konstruktion och innehåll hindrar besökare med olika funktionshinder. Det kan vara problem med att läsa för liten text eller att förstå krångliga instruktioner. Det kan vara blinda och synsvaga som inte kan navigera därför att menyerna enbart består av grafik etc.

Dåligt för varumärket

Genom att stänga ute dessa grupper skapar man i bästa fall irritation hos de berörda. Men, vilket är mer troligt, i värsta fall ger det badwill för företaget, vilket påverkar varumärket. Det är egendomligt att inte fler företag inser detta.

Bristande vilja och kompetens hos webbyråerna

Jag vill påstå att felet ligger hos webbyråer och reklambyråer som inte förstår hur besökare använder deras produkter. Man vill så gärna presentera en snygg och smart lösning för beställaren. Men man kan eller vill inte förstå vad de tilltänkta besökarna vill ha och hur de uppfattar webbplatsen.

Myter om tillgänglighet

Man tror att anpassade webbplatser blir fula och tråkiga. Att det är dyrt och krångligt. Att det gäller för få för att det ska löna sig. Att webben är ett visuellt medium som blinda ändå inte kan ta till sig. Och det sämsta argumentet av alla: de funktionshindrade tillhör inte målgruppen. Hur vet man det?

Flera goda skäl att anpassa

Det finns tvärtom många goda skäl att göra företagets webbplats tillgänglig för alla. Det viktigaste är det uppenbara. Varje webbansvarig vill att den egna webbplatsen ska vara bäst. Och så länge den inte möter alla besökare på rimligt lika villkor är den inte det. Det fattas något väsentligt. Girighet alltså. Endast det bästa duger!

Här följer några andra bra skäl:

Tillgänglighet lönar sig

En tillgänglig webbplats är en bättre plats för alla. Inte bara för besökare med funktionshinder. Det är inte främst för deras skull man gör det. Utan för att ge alla besökare en rikare upplevelse. Dina besökare stannar och ditt företags förtroendekapital ökar. Det skapar förutsättningar för bättre affärer.