<%@ Language=VBScript %>

<%WritePageName%>

Den här artikeln har även publicerats i Resumé, maj 2004, med vissa ändringar.

Svenska reklambyråer förstår inte Internet

Svenska reklambyråer, och många webbyråer också för den delen, har inte förstått vad Internet går ut på. En vanlig självbild bland reklammakare är att man är proffs på kommunikation. Och att Internet ju bara är ett nytt sätt att kommunicera på. Alltså gäller de gamla kunskaperna. Så fel det kan bli!

Reklambyråerna lever i en gammal värld där trycksaken och filmen är de viktigaste kanalerna. Det gäller att kommunicera ett budskap till marknaden. På sin höjd anpassar man budskapet efter målgrupper enligt diffusa kriterier eller ren gissning. Men på Internet finns inga målgrupper. Bara individer

Reklambyråerna betraktar Internet som ett massmedium. Det är det inte. Där fungerar inte de gamla reglerna för kommunikation som man har lärt sig. Men ändå framhärdar de i att hävda det inför kunder och uppdragsgivare. Och eftersom kunderna i allmänhet inte själva vet något om Internet, litar de på att reklambyråerna är experter. Jag påstår att dessa kunder får betala dyrt för webbplatser som motverkar sitt syfte.

Guldägget 2004 avslöjar.

Jag vill inte recensera de vinnande bidragen, eftersom uppdragsgivarna till dessa i så fall oförskyllt hamnar i fokus. Därför har jag tittat på byråernas egna webbplatser. Man kunde ju tro att de där visar sin bästa förmåga.

Guldägget till Springtime

Guldägget för bästa Internetreklam vanns av Springtime. Deras egen webbplats bryter direkt mot den mest grundläggande regeln för en webbplats. Besökaren får reda på följande intressanta saker:

Men vad Springtime gör framgår inte. För att få reda på det måste man gå till "Om Springtime" vilket är bra, där ska det också stå, men man vill gärna veta det direkt. Självskryt är ingen intresserad av.

Silverägget till Forsman & Bodenfors

Forsman & Bodenfors är en av Sveriges bästa reklambyråer. Av dem borde man kunna vänta bättre.

Men icke. Söker man efter deras webbplats via Google eller genom att skriva adressen direkt, möts man av en katastrof:

En text som tackar för besöket! Och för att hindra besökaren från att ta sig därifrån har man stängt av bakåtfunktionen i webbläsaren. Det enda sättet att ta sig ut, vilket är besökarens första reflex, är att stänga av webbläsaren och börja om. En ren oförskämdhet.

Tala om att vara rädd om varumärket. Väl inne möts man av en kitschig reklamfilm med musik som gör en sjösjuk och en fisk som hälsar välkommen.

I bästa fall är det bara töntigt. Kan ingen webbkunnig på byrån säga att ljud och välkomsthälsningar blev omoderna runt 95. Men det värsta är att nu är samtliga funktioner i webbläsaren avstängda.

Sökning på Reklambyrå i Google

En enkel sökning bland svenska webbplatser på ordet "Reklambyrå" i Google resulterar i ca 18000 träffar. Jag har tittat på de tio högsta placeringarna. Av dessa kan man dra många intressanta slutsatser.

Av dessa tio har, den 3 maj 2004, de fem första en Flash-introduktion. Jag har en nyhet till reklambyråerna, ingen besökare tycker om Flash-introduktioner. Flash är bra till mycket, men som introduktion står den i vägen. Det är som om ett företag skulle ha en gigantisk skylt istället för vanlig dörr i entrén. En skylt som man dessutom måste gissa var man ska trycka för att den ska flytta på sig så att man kommer in.

Ingen av de stora är med

Detta är avslöjande. Det tyder på både arrogans och okunnighet. Enbart detta räcker som skäl till att inte anlita dem för något som helst webbuppdrag, eftersom de uppenbarligen inte har förstått något om elementär Internetmarknadsföring.

De stora söktjänsterna är den viktigaste kanalen för de flesta besökare för att leta efter något. En hög placering i dessa uppfattas som ett mått på webbplatsens kvalitet och varumärkets styrka. Att då inte bry sig om sin egen placering på relevanta sökbegrepp är arrogant i överkant och visar att man inte begriper hur varumärket eller med deras eget ord "branding" fungerar på Internet. Eller så vet de inte hur man optimerar för sökmotorer.

En bra webbplats är rakt på sak

Den berättar direkt vad man gör och vad besökaren kan vänta sig. Den utmärks av:

Det ger ett gott intryck och stärker varumärket. Inga aldrig så fräcka bilder och Flashanimationer har den effekten.

Detta har reklambyråerna inte förstått. Tills de har gjort det bör man inte släppa dem inom armlängds avstånd från den egna webbplatsen.

Har du synpunkter eller invändningar? Skriv en rad!.