<%@ Language=VBScript %>

<%WritePageName%>

Dåliga tider bra för nätplatsen

När lågkonjukturen hotar och tiderna blir sämre ser företagen över sina kostnader. Det som inte kan motiveras med hårda siffror ligger dåligt till. Marknadsföring är en sådan post och allt fler börjar byta från traditionell reklam till internetreklam.

Nätet ingen reklamkanal

Tråkigt då att de flesta fortfarande missförstår nätet och ser det som ytterligare en kanal för marknadsföring. Bara snabbare, fräckare och billigare. Gå till någon av de kommersiella tv-kanalernas nätplatser för en illustration av fenomenet.

Nätet ett verktyg

Besökare och kunder är mognare än så. De ser nätet för vad det är; ett verktyg. Det spelar ingen roll om du säljer tjänster, varor eller åsikter. Nätplatsen är verktyget som du och dina besökare använder. Och verktyg ska vara lätta att använda.

Lägre transaktionskostnader

Och billiga. Ett brittiskt institut har räknat på kostnaderna för transaktioner via olika media. Man finner att kostnaden för en affär över nätet är 14 gånger lägre än över telefon och 35 gånger lägre än med ett personligt möte.

Extrem självbetjäning

Kostnaden är lägre därför att det handlar om självbetjäning. Nätplatsen är en extrem självbetjäningsbutik. Varken mer eller mindre. Och självbetjäning är det effektivaste sättet att göra affärer till lägsta transaktionskostnad.

Stor potential

Nätplatsen har en stor potential, både till att sälja mer och att minska på kostnaderna. En välskött nätplats, som är enkel att använda och som möter besökarnas behov, är det bästa sättet att effektivisera verksamheten och öka vinsten.

Reklam motverkar syftet

Att då använda nätplatsen för enbart marknadsföring är slöseri. Det är dessutom rent kontraproduktivt. De besökare som kommer till platsen förväntar sig god service. Om de då möts av reklam istället lär det knappast öka varumärkets anseende.

Traditionell ledning

Det här är en generationsfråga. De flesta företagsledningar är vana vid traditionella metoder för affärer och marknadsföring. De ser inte den strategiska potentialen i företagets nätplats. Det är ett problem för många företag. Och om du ansvarar för nätplatsen är det ditt problem.

Visa siffror

Även om ledningen inte förstår nyttan med nätplatsen förstår de siffror. Kan du ta fram siffror på hur mycket företaget skulle spara på kontakter och transaktioner via nätplatsen jämfört med traditionella kanaler lär de lyssna.

Besökare missnöjda med nätet

Andra undersökningar över hur nöjda kunderna är med de olika transaktionssätten visar att man är mest missnöjd med nätet. Det vanligaste skälet som anges är att man har misslyckats med sitt ärende. Detta är ett kraftigt underbetyg till massor av webbteam.

Varje besökare har ett ärende

Besökare kommer till företagets nätplats därför att de har ett ärende. Misslyckas de försvinner de för alltid. Detta är en så grundläggande och enkel sanning att den måste upprepas till leda. Om inte webbteamet förstår den, hur ska då ledningen förstå?

Alla förlorar

Alla förlorar på att besökaren misslyckas. Besökaren blir missnöjd, företaget förlorar en kund och webbteamet förlorar anseende och kanske jobbet. Nu när lågkonjunkturen närmar sig och alla ser över sina kostnader har du och teamet inte råd att misslyckas.

Ta chansen

Lågkonjunkturen ger dig chansen att verkligen visa den riktiga potentialen i företagets nätplats. Ta den.

Seppo Salmivuori

Har du synpunkter eller invändningar? Skriv en rad!