<%@ Language=VBScript %>

<%WritePageName%>

Besökarna bestämmer varumärket

Kontaktpunkterna mellan kunder och företag blir allt fler. Den viktigaste och ofta första är numera företagets nätplats. Det intryck besökarna får och hur väl de lyckas med sina ärenden där avgör varumärkets värde.

Enkelt domännamn

Antag att du är intresserad av en produkt eller en tjänst och besöker ett företags nätplats för att ta reda på mer. Har du tur är domännamnet enkelt och du skriver in direktadressen. Om inte, får du ta en omväg över Google. Risken för strul ökar kraftigt.

Besökaren har ett ärende

Väl framme möts du av en tilltalande plats med rena färger och snygga grafiska element. De flesta företag har det numera. Alla strateger vet att det första intrycket är viktigast. Men du har inte kommit för att njuta av snygg formgivning. Du har ett ärende.

Visuella viktigt men inte allt

Det visuella intrycket är viktigt. Det kan inte förnekas, men företagets själ sitter inte i logotypen eller den grafiska profilen, vilken många företag tycks tro. Jag har själv suttit i sådana grupper och tagit fram varumärkesstrategier.

Grafisk profil fel prioritet

Alltför stor vikt läggs vid det visuella. Företag kan spendera miljoner på en logotyp, men snåla in på viktiga kontaktpunkter och låta kunder sitta i långa telefonköer för de enklaste ärenden. Den typen av friktion är ödesdiger för varumärket.

Intetsägande förstasida

Åter till ditt ärende. Det tilltalande intrycket till trots ger inte första sidan så mycket. Förutom den snygga grafiken finns där lite text om företagets allmänna förträfflighet. Det du letar efter syns inte till. Återstår att titta på menyn.

Den viktiga menyn

Har du återigen tur finns det du söker där. Men det vanligaste är att menyn återspeglar företagets organisation mer än besökarnas behov. Möjligen finns där någon allmän hänvisning till produkter eller liknande. Du letar vidare.

Undvik fotomodeller

Väl framme vid det du söker är måttet rågat. Istället för en enkel beskrivning med fakta och illustrationer samt andra kunders omdömen, möts du av en bild på en leende fotomodell, som låtsas intresserad, och den vanliga reklamprosan.

Kontaktsidan

För att ge företaget en sista chans letar du efter kontaktsidan och ser om det finns någon att ringa. Risken är stor att där bara finns ett kontaktformulär eller en e-postadress. Finns det ett telefonnummer går det alltför ofta till något callcenter långt borta, med personal som knappast är insatta i ditt ärende.

Besökarna skeptiska och misstänksamma

Den här erfarenheten, som jag utgår ifrån att du känner igen, förstör intrycket av företaget och därmed varumärket. Alltför många liknande nätplatser har gjort oss misstrogna. De har gjort oss otåliga och skeptiska vid varje besök på en ny plats.

Enkla ärenden

Vi begär inte mycket. Det är enkla saker, som att boka en tid, köpa en biljett, se hur lång väntetiden är, läsa vad andra kunder tycker, se en prislista. Vi vill bara utföra vårt ärende. Om vi misslyckas, bekräftas våra farhågor och förtroendet är borta.

Ta tillbaka varumärket

Ta tillbaka varumärket från strategerna. Ta reda på vilka de tre viktigaste sakerna är, som dina besökare förväntar sig kunna utföra på nätplatsen. Se till att de kan det så bra och enkelt som möjligt. Alla åtgärder måste syfta till detta.

Den verkliga varumärkesstrategin

Måna om besökarna, spar deras tid och gör det så bekvämt som möjligt för dem när de kommer. Ett ständigt putsande på det bemötandet är den verkliga varumärkesstrategin.

Seppo Salmivuori

Har du synpunkter eller invändningar? Skriv en rad!