<%@ Language=VBScript %>

<%WritePageName%>

Skriv till besökaren - inte om företaget

Det är texten som säljer. Vackra bilder och snygg grafik i all ära, men det som avgör är texten. Det beror på att nätet är ett kallt medium. Där är det nyttan, vår nytta, som gäller. Då måste texten svara mot det och uppfylla våra önskningar.

Lära sig skriva på nytt

Att skriva nättexter är att lära sig skriva på nytt. Du skriver för en besökare som är otålig, har sett det mesta och enbart är intresserad av vad hon själv har nytta av. Då duger varken vanlig skönskrift eller traditionell reklamprosa.

Besökaren jämför

Den som kommer till en nätplats vet vad hon vill och var hon är. Besökaren har ett klart ärende. Om det handlar om att köpa något, är det ofta för att jämföra med annan plats, som hon just har tittat på. Då gäller det att visa varför just din lösning är bättre.

Broschyren fortfarande förebild

Det här borde vara självklarheter vid det här laget, men alltför ofta stöter man fortfarande på platser fulla med tanklösa och meningslösa texter. Det är märkligt, men ännu tycks broschyren vara förebilden för många företags nätplatser.

Allmänt och ofokuserat

Det är framförallt tre vanliga misstag man träffar på. Det första är allmänt hållna och ofokuserade texter utan några riktiga argument för varför just den här platsen är bättre än de tusentals andra som finns på klickavstånd.

Fluffigt och fel fokus

Ett annat vanligt misstag är fluffiga texter utan substans, men med mycket jargong och allmänt skryt. Och det tredje vanliga misstaget är att skriva om företaget istället för till besökaren. Just det greppet verka det vara svårast att släppa.

Det handlar inte om företaget

Är det något som alla seriösa konsulter i nätmarknadsföring har predikat i alla år är det just det. Det handlar inte om företaget. Det handlar om besökaren. Alltså måste texten skrivas så att besökaren blir intresserad. Och tro mig, ingen är intresserad av att läsa om hur bra företaget är. Möjligen ledningsgruppen.

Fel målgrupp

En tänkbar orsak till den här trögheten är att man inte vet hur eller till vem man ska skriva sin text. Webbgruppen har helt enkelt inte gjort sitt jobb och tagit reda på vem besökaren är. Så mycket enklare då att skriva för sina chefer, eller uppdragsgivare om det är en byrå som ska skriva. Om VD:en är nöjd är allt bra.

Besökarna lämnas utanför

Och besökarna, de tilltänkta prospekten och kunderna, som ingen bryr sig om, är varken nöjda eller missnöjda. De har försvunnit. Deras reaktion märks inte eftersom uteblivna besök inte syns i statistiken. Detta trots att varje besök under trettio sekunder borde ses som en flykt från platsen.

Ett exempel

Så hur ska man göra? Låt oss titta på det tredje misstaget, att skriva om företaget istället för till besökaren. Begrunda detta alltför vanliga exempel:

"Paradise Web Design Group är byrån som sätter kunden i fokus. Vi brinner för god service och skyr inga ansträngningar i vår kommunikation med kunderna. Vi är själva ett litet företag och förstår det lilla företagets speciella behov och problem. Våra duktiga designers har gjort hundratals hemsidor åt mindre och medelstora företag. Vi har standardiserade lösningar såväl som skräddarsydda mer avancerade. Kontakta oss för pris och en gratis konsultation."

Texten undviker besökaren

Här är det som om man har ansträngt sig för att undvika att tala till besökaren. Man börjar med företagets namn, använder floskler och allmänt innehållslösa ord som "fokus", "kommunikation", "service" och liknande. Och orden "vi" och "vår" syns i nästan varje mening. Allt för att undvika det laddade men effektiva lilla ordet "du".

Så här kan man skriva istället

"Din framgång är vårt mål. Vare sig du vill ha en standardlösning eller skräddarsytt, får du hjälp att välja rätt av en av våra erfarna webbdesigner. Du vet hela tiden vad som händer och hur ditt projekt framskrider. Din webbdesigner guidar dig genom varje steg i processen. Det blir enkelt och överskådligt. Kontakta oss idag för en gratis konsultation och prisuppgifter."

Ett exempel till

"Vi erbjuder marknadens bästa kök till marknadens bästa villkor. Drömköket AB är en totalleverantör av kök med ett stort nätverk av de bästa inredningsexperterna och de mest erfarna montörerna. Köksdesign är hett just nu. Vi garanterar ett toppresultat till det bästa priset."

Bättre så här

"Vill du ha ett nytt, häftigt och personligt kök? Vill du att det ska ritas av en toppdesigner och monteras av en pålitlig och kompetent montör? Vi på Drömköket har de bästa experterna och ett stort nät av leverantörer. Det garanterar dig ett nytt kök som du kan vara stolt över till ett bra pris."

Företagscentrerat skymmer sikten

Det är inte förbjudet att använda ordet "vi" eller att skriva ut företagsnamnet i texten. Men genom att lägga tyngdpunkten på att beskriva företaget skymmer man sikten för besökaren.

Genom att skriva till besökaren ökar du chansen att denne ser att just din lösning är den rätta.

Seppo Salmivuori

Har du synpunkter eller invändningar? Skriv en rad!