<%@ Language=VBScript %>

<%WritePageName%>

Skriv annonser som ger resultat

Ett absolut krav för marknadsföring på nätet är relevans. Om en annons inte är relevant för den tänkta mottagaren har den ingen effekt. Om den däremot stämmer med läsarens egna avsikter kan den vara mycket effektiv.

Kommunicera med text

All kommunikation på nätet sker med text. En välskriven textannons i rätt sammanhang är ett mycket effektivt och billigt sätt att nå önskade läsare. Ren text räcker långt men föredrar du HTML-formatet är det lätt att konvertera.

Nyhetsbrev är redan riktade

Nyhetsbrev är ett utmärkt medium för annonser på nätet. De är redan riktade till begränsade grupper med speciella och väl definierade önskemål. Det gäller bara att skriva så att läsarna uppfattar att det du erbjuder passar deras syften.

Samma regler som för annan text på nätet

För bra textannonser gäller samma regler som för bra text på nätplatsen. Det som skiljer är formatet. Du har en rubrik och fyra rader på dig att övertyga en motvillig läsare. Här är några enkla råd för textannonser som fungerar.

Sälj en sak i taget

Bestäm dig för vad du vill sälja eller övertyga om. Det låter självklart, men många produkter och tjänster innehåller flera aspekter. Du kan bara sälja en i taget. En annons kan bara ha ett enda syfte för att få full effekt.

Erbjud något

Du måste fundera ut ett erbjudande. Ingen klickar på en annons om de inte vet att de tjänar på det. Erbjudandet måste ligga i linje med både det du säljer och det omgivande nyhetsbrevet. Du har alltid något att erbjuda.

Känn dina läsare

Bestäm vilka du vill nå och lär känna dem. Tänk dig in i deras situation och försök se hur just ditt erbjudande kan bistå. Du måste förstå hur de tänker och känner. Ju bättre du känner dem desto lättare blir det att skriva en bra text just för dem.

Fördelar - inte egenskaper

Nästa steg är att lista alla tänkbara fördelar just dina läsare får av din produkt eller tjänst. Skriv inte om de goda egenskaperna. Egenskaper är bara beskrivningar medan läsaren vill veta vilka konkreta fördelar som du erbjuder.

Viktigaste fördelen i rubriken

Rubriken är det viktigaste i annonsen. Där lägger du den viktigaste fördelen. Du konkurrerar med den löpande texten och har en läsare som endast motvilligt överger den. Rubriken måste träffa rätt direkt och samtidigt och förstås med en blick.

Anpassa rubriken efter läsaren

Beroende på vem som ska läsa din annons kan rubriken utformas som en fråga: "Söker du nya utmaningar?", ett påstående: "Så här skriver du bättre annonser" eller faktauppgifter: "Öka din prestation med 100 %" till exempel. Känner du dina läsare vet du hur de ska tilltalas.

Verb aktiverar känslor

Följ upp rubriken med fler fördelar och använd verb i texten. Fördelar säljer och verb aktiverar. Undvik adjektiv. Försök istället att finna de mest effektiva verben. Det är roligare att "njuta en måltid" än att bara "äta mat". Det är värt lite ansträngning att finna de ord som tilltalar känslorna.

Glöm inte erbjudandet

Annonsen måste innehålla ett erbjudande som läsaren svårligen kan avstå ifrån. Gärna med en begränsning för att skapa en känsla av att det är bråttom och måste ske nu. Exempel: "Klicka nu. Gratisprov till de första 10”.

Uppmana till handling

Slutligen det viktigaste: du måste uppmana till en aktiv handling. Nätet är ett omedelbart medium. Det som inte sker direkt sker inte alls. Ingen kommer tillbaka till en annons. Din annons måste alltså innehålla en rak uppmaning. Som i exemplet ovan.

En annons skulle kunna se ut så här:

"Erbjud lyxkänsla och minska dina utgifter"

Tänk dig att kunna erbjuda dina mest uppskattade gäster den där lyxiga känslan som bara hög kvalitet kan ge. Din omtanke kommer att uppskattas. Minska dina kostnader, beställ inom tio dagar och du får 20 % rabatt. Gå till http://www.företaget.se/

Hitta rätt nyhetsbrev

Placera din annons i ett relevant sammanhang. Det finns mängder av textbaserade nyhetsbrev som erbjuder annonsplats. Men se till att läsarna är de rätta. Det är inte säkert att de som har störst upplaga är de bästa för dig. De är ofta dyra och mindre effektiva.

Det som återstår är att mäta effekten. Mer i kommande nyhetsbrev om hur man med enkla medel följer upp annonserna

Bra annonser i rätt sammanhang lyckas

En välskriven annons i en relevant omgivning och med en genomtänkt landningssida har alla förutsättningar att lyckas. Det finns ingen anledning att ge upp nätmarknadsföring bara för att banners har fått dåligt rykte.

Seppo Salmivuori

Har du synpunkter eller invändningar? Skriv en rad!