<%@ Language=VBScript %>

<%WritePageName%>

Kunder i en ny värld

Efter en lång och kall vinter av finanskris och lågkonjunktur syns tecken på en återhämtning. Kunderna vänder åter. Men det har hänt saker. Den som tror att allt blir som förr misstar sig grovt. Kunderna beter sig inte som förr. Kunderna har blivit moderna.

Ingen affär utan nätet

Nätet har förändrat allt. Ja, jag vet, internet fanns före krisen. Men det är under de senaste två åren, som nätet har etablerat sig. Internet är nu den enda verkliga platsen för marknaden. Knappast någon affär sker idag utan att nätet är inblandat på något sätt.

Nätplatsen det nya skyltfönstret

Nätet fungerar som och ersätter skyltfönster och utställningshallar. Allt finns där för kunderna att titta på, jämföra och begrunda. Och kunderna använder nätet till allt. Det är enkelt, snabbt, säkert och socialt. Och det finns där dygnet runt.

En ny värld för affärer

Marknadens förutsättningar har förändrats så mycket att man kan tala om en ny värld. Så det är egentligen fel att kalla det för återhämtning. Det handlar snarare om att bygga upp allt från början igen. Kunderna är redan där, i den nya världen.

Bilhandeln som exempel

En bilförsäljare måste idag vara beredd på att möta en kund, som har studerat, jämfört, läst omdömen och hittat svagheter. En kund som vill ha bra förklaringar och hållbara argument. Den tid då man kunde lämna ifrån sig en broschyr och be kundens fru att välja färg på klädseln är över.

Så här ser den nya kunden ut

Låt oss titta på hur den moderna kunden ser ut och beter sig. Det får bli en lite osorterad lista av punkter att känna igen sig i eller reagera emot. Och du kan säkert själv komma på fler.

Kunder skapar kunder

Till sist en omskakande insikt. Kunder skapar kunder. Varje gång du gör bra ifrån dig och har byggt en bra relation med en kund kommer denne att rekommendera dig till andra. Det är så du får nya kunder i fortsättningen.

Sluta med kall marknadsföring

Det är alltså hög tid att sluta lägga resurser och pengar på att försöka övertala ointresserade målgrupper. Hög tid att sluta med kalla säljsamtal och massutskick. Lägg istället dina pengar på bra relationer med de kunder du redan har.

Man kan tycka vad man vill om marknadsföring och internet, men det är så här den nya kunden ser ut. Och de företag som inte redan har börjat anpassa sig har problem.

Seppo Salmivuori

Har du synpunkter eller invändningar? Skriv en rad!