<%@ Language=VBScript %>

<%WritePageName%>

Vara nyttig - bästa strategin

Det är lika bara att inse det: minst 99,9 %, av allt på nätet är skräp. Det mesta av skräpet är dessutom skadligt och en del rent kriminellt. Vi kämpar i en fientlig omgivning. Google och några av de andra söktjänsterna är våra allierade.

Google fredar oss

Googles uppgift är inte att försörja konsulter i sökoptimering eller nätannonsering. Google har tagit till sin uppgift att hjälpa oss att finna de få vettiga och användbara platser som finns i detta gigantiska sopberg. Googles jobb är att freda oss.

Skumma spammare

Mot sig har man en här av spammare och suspekta utvecklare. Dessa arbetar ständigt på att hitta metoder att lura till sig höga placeringar för skräpplatser i sökresultaten eller toppositioner för bedrägliga annonser. Och tyvärr lönar det sig.

Skräp lönar sig kortsiktigt

Det lönar sig därför att det finns tillräckligt många, som inte ser det som fusk eller som inte bryr sig. Om man skickar ut tio miljoner brev med nonsenstext och några länkar till platser, som säljer drakpulver eller något annat konstigt, räcker det om bara en promille klickar för att man ska ha en ansenlig marknad.

Kidnappade hemdatorer

För att kunna skicka tio miljoner brev måste man ha kidnappat massor av vanliga, helt ovetande människors, datorer. För att nå dessa måste man ha höga placeringar för de skadliga platser som planterar de fientliga programmen.

Växande sopberg

Och eftersom det finns antvirusskydd och söktjänsterna oavbrutet arbetar på att sortera bort skräp, krävs det att man hela tiden finner nya datorer att kidnappa. Så där håller det på. Internet är inte bara ett sopberg. Det är ett bubblande och växande sopberg.

Google visar ingen nåd

Vi vanliga användare märker inte mycket av detta. Det beror på att Google och de andra faktiskt gör ett hyggligt bra jobb. Google har mycket stränga regler för vad man anser vara olämpliga metoder och visar ingen nåd. Inte ens för den som anser sig orättvist bannlyst.

Undvik metoder

Många sökoptimeringsmetoder ligger i en gråzon och om man öppnade för möjligheten att överklaga bannlysningar, skulle man till slut inte få göra annat än att behandla dessa. Det finns alltså ingen anledning att ens försöka med "metoder" för sökoptimering. Risken att bannlysas är helt enkelt inte värd att ta.

Besökaren viktigast

Det är naturligtvis oerhört viktigt att din plats blir funnen när en kund söker efter det du erbjuder. Höga placeringar kan avgöra framgången. Men det är ännu viktigare att kunden finner det hon söker. Om din nätplats inte motsvarar förväntningarna förpassas den snabbt till sopberget av åtminstone den besökaren.

Sökoptimera fel strategi

Att slå sig för bröstet och säga att vi har bra så material, att om bara kunderna kommer, så köper de, leder till fel strategi. Då börjar man tänka sökoptimering och metoder för att få höga placeringar. Risken att hamna i gråzonen är överhängande.

Fokusera på besökarens behov

Den enda strategin som håller i längden är att fokusera på besökaren och dennes behov. När dina kunder söker ska de finna det på din plats och de ska kunna utföra sitt ärende så enkelt och snabbt som möjligt. Det må vara en självklarhet men kräver mycket arbete.

Kunden bestämmer

Det betyder att det är dina kunder som bestämmer vad som är viktigt och hur det ska se ut på din plats. Det kan vara nog så svårt att genomföra i ett organisationscentrerat företag", men nödvändigt. Nätet är ett skoningslöst ställe. Inget ursäktar ett dåligt bemötande eller en dålig upplevelse. Sopberget väntar.

Med - inte mot söktjänsterna

Det är alltså mycket bättre att arbeta med söktjänsterna istället för att hitta metoder att lura dem. Kunder vill finna bra saker och söktjänsterna vill hjälpa dem med det. De har alltså gemensamma önskemål. Men eftersom söktjänsterna inte är färdigutvecklade kan det finnas saker där de inte är överens. Här är några exempel.

För mycket innehåll

Mycket innehåll och många sidor. Söktjänsterna verkar tro att det är bra för besökarna och belöna detta. Men ju mer material du lägger upp desto svårare blir det att hålla en hög kvalitet på allt. Den besökare, som finner dåligt eller inaktuellt innehåll, lär snabbt vara borta igen. Med en prestigeförlust för dig.

För många sidor

Alltför många sidor försvårar navigation och möjlighet att finna det man söker. För varje sida du lägger till ökar du besökarens svårigheter. Det finns platser med hundratals, ibland tusentals sidor. Det är lite svårt att tro att alla dessa är viktiga för deras besökare.

Överlastade sidor

Söktjänsterna tycker om text. Det är det enda de faktiskt bryr sig om och mycket text på en sida verkar bra ur deras synpunkt. Men låt inte det styra. Om besökarna behöver mycket text för att klara sitt ärende, ge dem det. Annars riskerar du bara att det förvirrar. Skriv så mycket text som behövs.

Se på Google

Se på Googles egna sidor. Där finns inte ett spår av sökoptimering. Inga texter med nyckelord som sökoptimering, sökmotor och liknande. Googles sidor är inte optimerade för söktjänsterna. De är optimerade för den som söker.

Var nyttig

Den bästa strategin för sökoptimering och den enda som håller i längden är alltså denna enkla: var nyttig.

Seppo Salmivuori

Har du synpunkter eller invändningar? Skriv en rad!