<%@ Language=VBScript %>

<%WritePageName%>

Propaganda fungerar inte på nätet

Att lägga upp företagets senaste pressrelease på nätplatsen är ett vanligt misstag. En pressrelease är en form av propaganda och att publicera den, som den är, avslöjar hur företaget ser på sina besökare och kunder. Propaganda fungerar inte på nätet.

Viktiga skillnader

Det kan tyckas orättvist att jämföra en pressrelease med en modern text för nätet. Pressreleasen tillhör ju det gamla sättet att tänka marknadsföring. Men genom att reflektera över skillnaden kan vi lära oss något om hur man skriver för nätet.

Nordkorea

För att få en riktigt fet och renodlad syn på hur en pressrelease ser ut kan man gå till en av de få kvarvarande totalitära staterna av gammalt östsnitt, Nordkorea. De har en officiell nätplats som även finns på engelska. Se www.korea-dpr.com.

Gammal design

Det är med en känsla av nostalgi en gammal webbutvecklare tar del av den 90-talsmässiga designen med alla dess typiska element. När såg du ovala knappar senast? Bortsett från detta finns där alla de typiska propagandainslagen, som i de forna öststaterna.

Goda nyheter

Där finns självklart porträtt på den store ledaren och hans ännu större far. Man får reda på hur vackert det är och vilka framsteg man har åstadkommit. Nyhetsavdelningen visar hur Kim Jung Il besöker olika anläggningar, allt från kraftverk till tuggummifabriker.

Sveriges regering inte bättre

Det här kan verka som kuriosa från en svunnen tid tills man besöker den svenska regeringens nätplats. Låt vara att designen är snäppet modernare, men i övrigt är likheterna påfallande. Överst finner man en bild på regeringen. Porträttet på Fredrik Reinfeldt ligger visserligen inte överst, men finns där.

Rader av pressreleaser

Sedan följer, på första sidan, en rad pressmeddelanden och nyheter om vad de olika statsråden har för sig. Fredrik Reinfeldt godkänner prinsessan Victorias kommande äktenskap, Fredrik Reinfeldt träffar den palestinske presidenten, Maud Olofsson besöker Trollhättan osv.

Fel använda skattemedel

Det kan verka harmlöst men lämnar en fadd smak. Här använder man alltså skattemedel till att stärka det egna varumärket genom att använda till synes neutrala nyheter. Tror man verkligen att den som besöker regeringens nätplats är ute efter samma nyheter som man kan få bättre på annat håll?

Amatörmässig redigering

Den nordkoreanske redaktören har i alla fall den goda smaken att lägga pressreleaserna i en särskild avdelning så att de går att undvika. Man kan undra varifrån den här taffligheten i redigeringen av offentliga nätplatser kommer.

Före detta journalister

Det här gäller även många företag. Särskilt de stora företagen verkar tro att pressreleaserna är passande material att publicera på nätet. Det verkar som om redaktörerna på dessa är före detta journalister, som inte tycker att det är någon skillnad på en nätplats eller en tidning.

Syftet viktigaste skillnad

Så vad är skillnaden? Först och främst syftet. Pressreleaser fanns långt före internet. Avsikten var att rikta uppmärksamhet på något framsteg eller händelse som företaget vill visa. Texten skulle förmå en journalist att skriva om det.

Genväg till publicering

Nu när nätet finns och alla kan publicera direkt blir tydligen frestelsen för stor att strunta i omvägen över journalisterna. Det är enklare och snabbare att lägga upp den direkt på den egna nätplatsen.

Slöseri med värdefull text

Den andra skillnaden är sammanhanget. En pressrelease börjar i regel med företagets namn. Det krävs för att journalisten som ska läsa den behöver se vilket företag det gäller. På nätet är det slöseri med värdefull text att skriva företagsnamnet i rubriken. Läsaren vet mycket väl var hon är någonstans.

Besökaren vet redan

En pressrelease har ofta något om företagets bakgrund eller något om branschen man verkar i, för att sätta in journalisten i vad det handlar om. Den som besöker en nätplats vet det redan. Att då behöva läsa bakgrundsfakta innan man finner det nyttiga är bara irriterande.

Nätet har ingen publiceringsdag

Den första meningen i en pressrelease innehåller ofta ordet "idag" därför att den behandlar en aktuell händelse. Något som företaget vill lansera eller göra känt just publiceringsdagen. Ordet "idag" ser bara fånigt ut på en nätplats av lätt insedda skäl.

Ertappad bakom ridån

En pressrelease har som syfte att påverka en journalist att skriva på det sätt man önskar. Att publicera den är att avslöja sig. Det är som att bli ertappad med smusslet bakom ridån. Pressreleasen är helt enkelt inte avsedd för publicering.

Pressrelease eller nytta

Antag att en myndighet vill lansera ett program som ska förmå fler att vilja donera organ. Hur ska man bäst använda sin nätplats? Med en pressrelease som berättar om programmet och alla dess fördelar? Eller lägga dit ett formulär där man enkelt kan anmäla sin avsikt?

Gör det enkelt

När någon anländer till din nätplats vet hon vad hon vill. Du har redan hennes uppmärksamhet. Slit inte på den genom att försöka övertyga en gång till. Låt henne istället göra det hon kom för att göra, så enkelt och snabbt som möjligt.

Seppo Salmivuori

Har du synpunkter eller invändningar? Skriv en rad!