<%@ Language=VBScript %>

<%WritePageName%>

Var tråkigt nyttig istället

Dina kunder, klienter och besökare förtjänar att bli tilltalade med ett naturligt, informellt och vardagligt tonfall. De kommer till din plats med ett ärende. Ditt jobb är att möta dem på ett sätt som inger förtroende. De vill framförallt inte bli imponerade.

Billigt att bli imponerad

Alla tycker om att bli imponerade. Det är häftigt att se något som får en att tappa andan och undra hur det är möjligt. Vi tycker om att förundras. Det är inte dyrt heller. En biobiljett kostar bara runt åttio kronor. På bio finns alla imponerande effekter man kan önska sig.

Förlorad kamp

Filmindustrin satsar gladeligen hundratals miljoner på att ge oss imponerande specialeffekter, häftigt surroundljud och drivna skådespelare i spännande scener. Men om du inte har hundratals miljoner att satsa är det lönlöst att ta upp den kampen.

Misstag att imponera

Att försöka imponera på besökarna är faktiskt ett av de största misstag man kan göra. Dels beror det på det självklara att man inte kan tävla med andra som är betydligt bättre. Men, vilket är allvarligare, blotta försöket att imponera väcker motsatt reaktion mot den önskade.

Trovärdigheten försvinner

Så här fungerar det. I det ögonblick besökarens blick möter något som ser ut som ett försök att imponera sätter misstron in. Om du försöker glänsa med dina företräden istället för att berätta sakligt, upphör besökaren omedelbart att tro dig.

Stora företag gör det

Ändå är detta ett av de stora misstagen massor av företag gör hela tiden. Även stora etablerade företag och organisationer, kanske särskilt dessa. Man skryter om sina enorma resurser, sin spjutspetsteknik, sina välutbildade medarbetare och allt möjligt annat fint. Gärna med en snygg bild på VD:en som bevis.

Hovleverantör hjälper inte

Vad man inte tycks förstå är att kunder, klienter och besökare inte är ett dugg intresserade av företaget eller dess företräden. Det är möjligt att att det på 1800-talet gick att sälja mer om man var kunglig hovleverantör. Men jag tvivlar.

Hjälp kunden

Det dina kunder och besökare helst vill veta är om du kan hjälpa dem. Ingen ligger sömlös på nätterna och undrar över ditt företags omsättning eller nya strategi. Det som håller dem vakna är bekymren som deras problem orsakar. Kan du hjälpa dem att lösa dessa har du deras förtroende och lojalitet säkrad för lång tid.

Lös kundens problem

Det här gäller alla led i marknadsföringsprocessen. Att sälja något idag innebär att lösa kundens problem. Och för att lyckas med det måste man först förstå vad problemet är och hur kunden formulerar det i sitt eget huvud.

Tänk kundens tankar

Man måste lära sig tänka samma tankar som kunden. Det gäller när du väljer de sökord besökaren använder för att söka på nätet efter en lösning. Det gäller när besökaren anländer till din nätplats och letar efter den utlovade lösningen.

Svara på kundens inre fråga

Vet du vilken fråga besökaren har i huvudet när hon söker efter just det du har att erbjuda? I så fall vet du också hur din text på nätplatsen ska svara på den frågan. Det är det enda säkra sättet att få en besökare att stanna och omvandlas till kund.

Tuff utmaning

Alltför många nätplatser försöker fortfarande att imponera mer än att vara nyttiga. Det gör att besökarna är genuint trötta på det och i grunden misstrogna när de anländer. Det är en tuff utmaning du möter i att snabbt övertyga om att din plats är annorlunda.

Respekt och allvar imponerar

Men det är den verklighet vi har att förhålla oss till. Dagens kunder kräver saklighet och nytta framför imponerande effekter. De går inte på slikt bländverk längre.

Det enda sättet att verkligen imponera på kunder är att behandla dem med respekt, ta deras problem på allvar och lösa det över förväntan.

Seppo Salmivuori

Har du synpunkter eller invändningar? Skriv en rad!