<%@ Language=VBScript %>

<%WritePageName%>

Sammanhanget kan döda en bra text

En av de stora nyheterna med nätet är att den tar bort friktionen mellan texter. Förr var man tvungen att gå till biblioteket eller bokhandeln, om man fick tips på en bra bok. Nu räcker det med att klicka på tipset. Det får konsekvenser för hur texter används.

Besökarens perspektiv

Det vanliga och stora misstaget de flesta nätplatsägare gör, är att utgå från sig själva och glömma besökaren. En för dem helt självklar och enkel process, kan för besökaren innehålla massor av falluckor där de försvinner för att inte mer återvända.

Skenbart enkel process

Ta köpprocessen till exempel. Den kan se enkel ut. Kunden väljer varor i butiken, lägger dem i en korg och går till kassan. På vägen läser hon flera säljande texter om varans fördelar, om hur enkelt det är och vad hon kan vinna osv. Kan det bli enklare?

Efter texten

Men vad händer i kunden efter att hon läst den fantastiska texten? Det beror naturligtvis på typen av varor eller tjänster. Låt oss se på ett konkret exempel, en butik för personliga presentförpackningar, påsar, paket etc. Kunden bestämmer utseendet innan hon går till kassan.

Krav kan hindra köp

Där kan finnas vackra bilder och förföriskt självklara texter. Men om man sedan ber kunden att beskriva den hur önskade förpackningen ska se ut, blir det värre. Det som i första anblicken ser ut som en stor möjlighet för kunden, kan vara det som hindrar köpet.

Obehagligt att skriva

Det beror på att de flesta av oss känner obehag inför att skriva om oss själva, särskilt på nätet. Om man då ställs inför ett formulär som ställer personliga frågor om favoritfärg, vilket material man föredrar och hur tycker att handtaget ska se ut, blir vi motvilliga.

Motstånd mot formulär

Många av oss känner motstånd mot formulär, särskilt mot sådana där vi förväntas skriva själva. Ändå har jag stött på nätbutiker som kräver att man registrerar sig som kund med angivande av personliga uppgifter, innan man ens får komma till kassan.

Sällan textens fel

Varorna kan vara fantastiska, bilderna vackra, texten säljande och kunden fullt beredd att köpa. Men om nästa steg är att fylla i ett avtändande formulär, som beskrivits ovan, blir det inget köp. Är det då fel på texten? Knappast. Men det är vad man ofta tror om inte butiken säljer.

Texter inte ensamma

Texter på nätet står aldrig ensamma. Om vi bortser från rena landningssidor, som har till enda syfte att ta emot klick från annonser, ingår texter alltid i ett sammanhang. De påverkas av de omgivande texterna, ofta på ett avgörande sätt.

Olika ingångar

Besökare kommer till platsen på många olika vägar. De kommer från resultatsidor i söktjänsterna och från länkar i andra texter. Och de kan komma in på olika sidor. Alla har de egna syften med besöket och sina egna inre bilder av vad de väntar sig.

Texter påverkar varandra

När de väl är inne läser de lite, klickar till nästa sida och läser lite till. Så där håller de på i bästa fall och klickar sig fram och tillbaka mellan texterna. Det intryck en text ger beror alltså på vad besökaren läste strax innan och det kan vara något eget, men lika gärna något på en helt annan plats.

Besökarens inre bild

Det gäller alltså att så gott det går försöka ta reda på besökarnas inre bilder och förväntningar. Det är inte lätt. Det kräver mycket arbetet och en förmåga till inlevelse i hur andra tänker. En bra startpunkt är den egna loggfilen. Där finns råa siffror på hur besökarna rör sig mellan sidorna.

Testa

Ett annat bra sätt är att testa. Be några personer utan alltför stora förkunskaper gå igenom nätplatsen eller butiken och observera vad som händer. Det kan ge en del överraskande insikter. Be dem också att skriva ner de eventuella svårigheter, som de stöter på.

Rita ett flödesschema

Har man inte tillgång till testpersoner kan man försöka rita upp ett flödesschema. Tänk igenom hur man kan röra sig på platsen. Se hur man tar sig till målet från olika ingångssidor och från olika källor. Det kan sätta igång en del nyttiga funderingar.

Förstå besökarens upplevelse väl använd tid

Det viktiga är att sätta sig in i hur besökaren tänker, läsa texterna med besökarens blick och försöka förstå hur upplevelsen påverkas av de omgivande texterna. Det kan vara väl använd tid.

Seppo Salmivuori

Har du synpunkter eller invändningar? Skriv en rad!