<%@ Language=VBScript %>

<%WritePageName%> <%WritePageName%>

Lägg inte till - ta bort

Alltför många nätplatser lider av övervikt. Innehåll läggs in men inget tas bort. Det är rester av gammalt volymtänkande, som spökar. En bra text är ju alltid bra. Och fler bra texter är ännu bättre. Så är det inte på nätet. Även bra texter kan stå i vägen.

Myten om ständig uppdatering

En av orsakerna till alla dessa överlastade nätplatser är en gammal seglivad myt bland webbyråer, internetmarknadsförare och sådana som förstår sig på nätet. Man säger att den bästa strategin för att få besökarna att komma tillbaka är att alltid ha något nytt på sidan.

Uppdaterad plats sväller

Man säger saker som att "en plats måste uppdateras för att hålla besökarnas intresse uppe". Eller att "en död plats kommer ingen tillbaka till". Det får till följd att platsen bara växer eftersom ingen har varken modet eller befogenheten att ta bort något.

Magkänsla leder fel

Det här tanken bygger på magkänsla och inte fakta. Den bygger dessutom på en ren missuppfattning av besökarnas avsikter. Ingen besökare kommer till en plats för dess egen skull. Alla har ett ärende att utföra och de struntar i hur platsen ser ut.

Majoriteten engångsbesökare

Det räcker att titta i statistiken för att se hur fel den tanken är. En vanlig nätplats har en avstötningsfrekvens på 80 till 90 %. Det betyder att runt 90 % av besökarna ser den för första gången. Hur kan de ha tröttnat på den och tycka att här finns ju inget nytt?

Volymtänkandet

Det är det gamla volymtänkandet igen. Det som säger att det är bra med många besökare som tittar på många sidor, stannar länge och kommer tillbaka ofta. Har man uppnått detta är webbteamets lycka gjord och karriären tar fart. Det är en farlig tanke.

Nöjda kunder bättre än återbesök

Företaget är inte betjänt av återkommande besökare. Företaget vill ha nöjda kunder, som berättar om det i sociala media. När hörde du senast argumentet att "den platsen är bra för där finns alltid något nytt att titta på"?

Journalister och reklamare

En annan orsak till att mängden material sväller är att många som arbetar med nätet kommer från tidnings- och reklamvärlden. Man är van vid att producera text och innehåll. Och det fortsätter man med på nätet. Och en lång text betalas bättre än en kort. Så man skriver.

Ingen broschyr

Det är en dålig vana som hänger i från den tryckta tiden. Men en nätplats är ingen trycksak, tidning eller broschyr. Ändå fortsätter man som man alltid gjort. Det är förödande för platsens kvalitet, besökarnas upplevelse och det förstör ryktet för alla, även för de webbteam som vet vad det handlar om.

Nyhetsbrev med enbart text

Låt mig ta det här nyhetsbrevet som exempel. Det ges ut enbart som ren text, men finns även att läsa på nätplatsen. I varje nummer finns en länk i början och i slutet till nätversionen. Det är väldigt få som klickar på dessa länkar. Jag får alltså högst en handfull besökare från nyhetsbrevet per gång.

Ingress med länk

En annan, vanligare, metod är att bara ta med ingressen och sedan uppmana läsaren att klicka på länken för att kunna läsa resten på nätet. Det hade gett fler besökare till nätplatsen, men färre som läste hela brevet.

Stora siffror inget tecken på framgång

Det viktiga är inte att få stora siffror, många besökare, långa besökstider eller många lästa sidor. Dessa siffror är alldeles för svåra att tolka. De kan betyda vad som helst. Det viktiga är att veta vad som verkligen händer på platsen. Vad gör besökarna?

Vad vill besökaren

Vad är de ute efter och lyckas de finna det och utföra sitt ärende? Vet vi inte det, vet vi ingenting. Och utan den kunskapen spelar det ingen roll hur mycket bra innehåll vi än lägger dit.

Underlätta

Vi borde ta bort i stället för att lägga till. Vi borde underlätta i stället för att försvåra. Om inte, begår vi det största misstaget av alla på nätet: vi stjäl besökarnas tid. Det straffar sig.

Seppo Salmivuori

Kommentera gärna artikeln här nedan.