<%@ Language=VBScript %>

<%WritePageName%>

Negativa blogginlägg kan vara bra för företaget

Det kan göra den bästa företagsledning kallsvettig. Blotta tanken på ett bloggdrev riktat mot företaget. Med tanke på den snabbhet och intensitet en del sådana kan ha är det förståeligt. Men rätt hanterade kan negativa blogginlägg bli en fantastisk möjlighet.

Besökarnas ord gäller

På nätet är det besökarna och kunderna som bestämmer. Det får vi lära oss att leva med. Var och en har full rätt att skriva om vad som helst på sin nätplats, i sin blogg eller vilket forum som helst, så länge man följer lagar och regler.

Grundat eller ogrundade påhopp

Det kan alltså hända att ditt företag blir påhoppat och att andra hakar på. Antingen är attacken rättvis, det kanske är en kund som blivit illa behandlad, eller så för inlägget vidare ett ogrundat rykte om något företaget har gjort eller kommer att göra.

Tillfälle till kommunikation

I vilket fall som helst borde varje företagsledning, som råkar ut för detta jubla. Här erbjuds man ju ett gyllene tillfälle till äkta kommunikation med marknaden. Bloggaren har ju faktiskt med sitt inlägg gett en offentlig inbjudan till dialog.

Opåkallade inlägg ses som reklam

Tänk på motsatsen. Tänk om någon på företaget hade gått in i en blogg, som diskuterar ett ämne som berör er verksamhet. Och där berättat om företaget och vad ni gör och vad ni anser. Det hade ofelbart och omedelbart resulterar i en skur av kommentarer och fördömanden.

Solkat varumärke

Ni hade anklagats för att göra smygreklam på en offentlig blogg. Kritikerna hade varit skoningslösa och kallat er för spammare och allt möjligt annat otrevligt. Ert varumärke på nätet hade smutsats ner. Och det med all rätt eftersom ni gett er in i ett sammanhang där ni inte hade ärende och försökt göra reklam. Ingen bra idé.

Svar på inlägg legitima

Om vi istället tänker oss en bloggare som attackerar företaget för något eller är kritisk till en kampanj eller annan åtgärd från er. Det är ju ett ypperligt tillfälle att gå in i den diskussionen och förklara vilka ni är och vad ni anser. De övriga deltagarna kommer att läsa det med intresse och faktiskt välkomna era inlägg. Tystnad från er hade uppfattats som ännu värre.

Delta och förklara

Kan det bli bättre? Eller tänk det andra fallet då en bloggare skriver negativt om er och det är uppenbart att uppfattningen bygger på felaktig information. Återigen ett gyllene tillfälle att på ett legitimt sätt delta i diskussionen och förklara.

Bjud in kritikern

Den riktigt smarta företagsledning tar det här tillfället i akt och bjuder in kritikern, på företagets bekostnad givetvis, för att personligen visa hur man arbetar och vad man håller på med. Eller något annat som passar beroende på verksamhetens art.

Ingen anledning till panik

Det sämsta man kan göra i det läget är att gripas av panik och leta efter metoder att stoppa kampanjen. Det är ingen mening med att kalla in PR-byråer som för dyra arvoden rekommenderar att man gör offentliga "pudlar" och annat konstigt.

Inbjudan till verklig dialog

Se det istället som en inbjudan till dialog. Ett tillfälle att förklara er ståndpunkt. Negativa blogginlägg kan faktiskt bli till ett kraftfullt verktyg för att stärka varumärket på nätet. Allt beror på hur de hanteras.

Respekt och ärlighet varar längst

Om du visar tacksamhet över synpunkterna, svarar ärligt och med respekt för dem du diskuterar med, kan du vända en hotande katastrof till något som istället förbättrar företagets anseende.

Seppo Salmivuori

Har du synpunkter eller invändningar? Skriv en rad!