<%@ Language=VBScript %>

<%WritePageName%> <%WritePageName%>

eller den skadliga konkurrensen

Nätet tvingar oss att omvärdera många begrepp. Ta begreppen konkurrens och monopol. Det är till synes enkelt: konkurrens är bra och monopol dåligt. Det är den självklara sanningen. Men det kan lika gärna vara tvärtom.

Krönika av David Brooks

I en mycket intressant krönika i DN (2/5) skriver kolumnisten David Brooks om dessa frågor. Tyvärr finns inte den översatta texten på nätet men här är en länk till originalartikeln i New York Times.

Historien om Peter Thiel

David Brooks exemplifierar med historien om Peter Thiel. Som ung konkurrerade Peter Thiel om en plats på Stanford. Sedan om en plats på den juridiska fakulteten och som färdig jurist om en tjänst i en federal domstol.

Misslyckades - grundade PayPal

För att kröna sin karriär konkurrerade han till slut om ett jobb som notarie vid Högsta domstolen. Där tog det slut, han förlorade. Men istället för att se sig som en förlorare grundade han PayPal, den förmodligen största tjänsten för enkla betalningar över nätet.

Kurs om konkurrens

Tillfrågad om han inte var glad att att han missade topptjänsten i Högsta domstolen, började han fundera över begreppen konkurrens och kreativitet. Tankarna resulterade i en kurs, som han nu ger på just Stanfords universitet inom institutionen för datavetenskap.

Kapitalism och konkurrens

En av huvudtankarna i kursen är att vi tenderar att förväxla kapitalism med konkurrens. Den som bäst konkurrerar förväntas vinna. Det leder till det vanliga tankefelet att det svåra är det värdefulla. Att konkurrensens intensitet ersätter värde.

Finna nya vägar

Istället, menar Thiel, för att delta i konkurrensen bör vi försöka finna ett område där vi är ensamma, där vi har monopol. Istället för att delta i trängseln på den alltför välkända löparbanan bör vi gå ut i terrängen och finna nya vägar.

Kreativt monopol

Med monopol menas här inte den illegala typen som bygger på att med skumma metoder eliminera alla andra. Thiel menar ett kreativt monopol, som erbjuder något många vill ha, men inte kan finna någon annan stans. Åtminstone till en början.

Konkurrensens paradox

Thiels kurs pekar på en inneboende, och kanske provocerande, paradox i den traditionella kapitalismen: de egenskaper och förmågor som konkurrensen om en position gynnar, hämmar den flexibilitet och kreativitet, som positionen kräver.

Lämna massan

Den kreativa vågar lämna den trygga massan och ge sig ut i okända marker och leta efter platser där ingen varit förut. De finner glömda traditioner, metoder och kunskaper, som de tar med sig tillbaks och använder på nya sätt.

Galna idéer - stora företag

Inget av de stora och framgångsrika nätföretagen som Google, Facebook, Paypal, Spotify och andra har startats av etablerade företag. De har alla börjat som till synes galna idéer hos kreativa människor och utvecklats av dessa till det de är idag.

Konkurrens i alla led

Den traditionella kapitalismen som den uppfattas av majoriteten gynnar konkurrens i alla led. Från utbildningen och den akademiska världen till arbetsmarknad och karriär. Ut kommer individer som är bra på att tävla men saknar kreativitet.

Krigsmetaforer

Man känner igen den som fastnat i konkurrensvärlden på språket. Där pratar man i sport- och krigstermer. Det talas om att erövra andelar, bjuda motstånd, nå toppen, vara först på bollen, vara målinriktad, ha spjutspetskompetens och så vidare.

Moderna företag vågar riskera

Och visst. Det är nödvändigt med ordning och struktur i varje verksamhet. Men det är lika nödvändigt med medarbetare som vågar gå egna vägar även om dessa inte omedelbart ger mätbara resultat. Moderna företag börjar sakta inse detta.

Skapa eget spel

För det är ju faktiskt så inom de flesta områden; affärer, kultur, politik och i livet i stort att ett förlorat spel inte behöver innebära förlorat fotfäste. Man har alltid valet att resa sig, borsta av dammet och uppfinna ett eget spel. Med egna regler.

Den moderna kapitalismen

Det är så den moderna kapitalismen, som nätet håller på att skapa fungerar. Det går alltid att finna en egen nisch där man erbjuder något som andra vill ha och man är ensam om att erbjuda. Det är de kreativa monopolen som, åtminstone för en tid, är framgångsrika.

Nätet inte platsen för konkurrens

Nätet är likgiltigt inför konkurrens och tävlingsmentalitet. Det går inte att konkurrera med med nätplatsen av det enkla skälet att ingen bryr sig. Besökarna struntar i hur mycket pengar som man har satsat på företagets nätplats.

Monopol och samarbete

Det enda man bryr sig om är hur väl man lyckas med sitt ärende. Och i det belönar man de företag som samarbetar med sina föregivna konkurrenter för att hjälpa till. Det som premieras är alltså samarbete, öppenhet och ärlighet.

Moderna företag kombinerar kreativt monopol och samarbete.

Seppo Salmivuori

Kommentera gärna artikeln här nedan.