<%@ Language=VBScript %>

<%WritePageName%> <%WritePageName%>

trendbrott för funktionell design

Det verkar som insikten att nätet har sina helt egna krav på form börjar spridas på allvar även bland viktiga och inflytelserika institut och företag.

Det måste alltså anses som ett rejält trendbrott när priset för årets bästa design alla kategorier: London's Design Museum Design of the Year Award 2013, går till den brittiska regeringen. Detta i konkurrens med världens mest anslående och kreativa skapelser.

Detta är anmärkningsvärt. I jämförelse med övriga nomineringar, som till exempel den makalösa konstruktionen för den olympiska elden i London OS 2012, är den brittiska regeringens nätplats direkt ful. Om man ser på den med modern designblick.

Den har svart text på vit botten. Typsnittet är genomgående samma och i en läsbar storlek. Färgskalan sobert vit, grå och svart. Länkar är traditionellt blå och understrukna. Där förekommer, förutom ett par på startsidan, inga bilder eller grafiska element. Den har inga snygga menyer som glider fram när man pekar på dem. Man litar helt på länkar som tydligt visar vad som finns bakom.

En intressant detalj är att man på fösta sidan även har en dynamiskt uppdaterad lista över direktlänkar till de mest besökta sidorna. Dessa sociala länkar är praktiska för dem som vill veta vad som är populärt för tillfället och snabb vill komma dit.

Varje undersida är helt och enbart ägnad åt respektive ämne. Där finns inga länkar eller menyval till något annat. I toppen visas enbart en enkel spårmeny som visar hur man kommit dit och alltså även vägen tillbaka.

Vi är så vana vid moderna, överlastade nätplatser att det tar en stund att se vad som inte finns där. Där finns inga nyheter, inga reportage om vad regeringen har gjort och inget om aktuella händelser. Man har till slut insett att besökarna inte är intresserade av sådant.

Jämför med den svenska regeringens nätplats. Den fullkomligt sprängs av en önskan att informera besökarna. Allt ska med. Resultatet är en röra i värsta kvällstidningsstil. Den svenska berättar medan den brittiska betjänar. Det är en enorm skillnad. Titta och jämför.

Design är så mycket mer än utseende. Detta blir extra tydligt på nätet där funktionen är helt avgörande för hur den upplevs. För att kunna använda något måste man först finna det. Och när man väl använder det måste det gå enkelt och snabbt. Se där grunderna för god design på nätet.

Ett annat intressant exempel är den norska nätbanken sparebanken. De hade en klassisk banksida full med information och marknadsföring av sina produkter. Till slut insåg de att allt detta stod i vägen för kundernas önskan att uträtta sina bankärenden. Det var helt enkelt svårt att hitta rätt.

Så de tog ett radikalt beslut. Bort med allt som inte hade med kundernas ärende att göra. Ut flög bilder på modeller, tips om fonder och allehanda nyheter och "bra att visa upp"-saker. Det enda som är kvar är inloggningsformuläret och kontaktuppgifter. Precis det som besökarna vill ha. Se länk och studera den i övrigt enkla och funktionella designen.

Även sparebanken har sociala länkar till de mest populära sidorna. Efter att man tagit bort all marknadsföring för sina produkter och endast behållt ett fåtal sociala länkar ökade antalet besökare dit. Förenklingarna ökade intresset för bankens övriga produkter. En intressant lärdom.

Vi moderna kunder och besökare är otåliga, kräsna och hänsynslösa i våra val. Om en plats inte motsvarar våra förväntningar är vi snabb och oåterkalleligt borta. Det kräver en minimalistisk design som snabbt, tydligt och överskådligt visar vad som kan göras och hur.

Det är glädjande att en så tung institution som London Design Museum har insett detta. Det är bara att hoppas att den insikten därigenom även sprider sig till världens alla webbdesigner.

Nätet är inte en plats för smart design. Nätet är en plats för smarta besökare som vill se funktionell design.

Seppo Salmivuori

Kommentera gärna artikeln här nedan.