<%@ Language=VBScript %>

<%WritePageName%> <%WritePageName%>

och sambandet mellan hög ctr och köp

Det finns ett par föreställningar från det traditionella sättet att marknadsföra, som har hängt med in på nätet. Den ena är att "mycket är bättre än lite" och den andra att "snygg design är bättre än ful". Detta trots att erfarenhet och undersökningar visar att detta inte längre behöver vara sant.

God webbdesign

Vi börjar med webbdesign. Vad är god design på nätet? Om vi tänker traditionellt ser vi en snygg plats, som som fångar blicken och skapar intresse. Det är så man får lära sig att god design ska fungera. Men traditionell visdom och sunt förnuft leder ofta fel.

Design ger inte framgång

Inget av de stora varumärkena på nätet bygger sina framgångar på design. Med traditionella ögon är Google för simpel, Amazon för rörig och RyanAir för gräll. Och den värsta av alla, craigslist, har ingen design alls.

Varken design eller marknadsföring

Och dock fungerar de och fungerar bra. Craigslist, som även finns i svensk version, är oerhört framgångsrik. Detta trots att man inte lägger något på marknadsföring och alltså inte heller på formgivning. Den är helt enkelt ful sett med traditionell blick.

Craigslist en framgång

Craigslist är en annons- och marknadsplats där man kan annonsera, köpa, sälja eller byta vad som helst. Det enda man tar betalt för är platsannonser, allt annat är gratis. Enbart i USA har man över 50 miljoner användare, som alla uppenbarligen tycker att något är bra med platsen.

Omodern design

Ok, här har vi en plats som enbart består av text i form av länkar, är rakt på sak, enkel att använda och gör det den lovar. Men den är ful med hopplöst omodern design. Den har i stort sett inte ändrats sedan starten. Tänk 80-tal. Vad ska vi dra för slutsats av det?

Farligt med ny design

Det finns naturligtvis ett skäl till att man inte har följt alla nya trender inom webbdesign och gjort om platsen varje år. Den fungerar. Det finns helt enkelt ingen anledning att ändra på det som går bra. Tvärtom, det finns många exempel på att ny design på en nätplats slutar i katastrof. Så varför ta risken.

Craigslist god design

Craigslists avsaknad av design är naturligtvis fullt medveten. Det är mer än så, det är god design. Craigslists form är utmärkt webbdesign. God webbdesign fungerar och att den fungerar är det enda rimliga kriteriet på bra design för nätet. Resultatet ska kunna gå att mäta.

Kulten av de stora talen

Därmed är vi inne på nästa tanke från traditionell marknadsföring, kulten av de stora talen. Logiken är enkel, ju fler som ser en annons desto fler reagerar på den och handlar därefter. Traditionella medier som TV och tidningar lever på att sälja exponeringar.

Besökare och exponeringar

Trots att det inte fungerar så på nätet, försöker många företag sälja annonsplatser med argumentet att de har massor av besökare. Detta i tron att antalet besökare är lika med antalet exponeringar. Så är det inte. Servern räknar antalet gånger en annons skickas, men den kan inte veta vad som händer på mottagarsidan.

Felkällor för exponering

Frånsett alla tekniska skäl till att en bild inte visas finns det två viktiga felkällor. Den första är placeringen. Annonsören styr sällan var på sidan en annons ska visas. En annons placerad under den linje som kräver rullning av besökaren syns inte. Ingen skrollar ner om man inte har väldigt goda skäl, och att leta annonser är det inte.

Undviker reklam

Den andra är utmattning. Alla undersökningar av ögonrörelser hos personer som tittar på nätplatser visar att man aktivt låter bli att titta på banners. Som besökare är vi så trötta på alla visuella budskap vi utsätts för, att vi undviker allt som ser ut som reklam.

Hög klickfrekvens

Nätannonser uppvisar alla kännetecken på klassisk grafisk design. De ska vara intressanta, väcka uppmärksamhet och helst locka till klick, så att annonsören kan räkna in ett besök. Ofta betalar man endast för klick. En annons med en hög CTR, klickfrekvens, anses vara en bra annons. Mycket tyder på att det är fel.

Inget samband mellan klick och köp

I en nyligen publicerad undersökning, refererad i branschorganet AdAgeDigital, visar på mycket små samband mellan exponeringar och klick. Och det blir värre. Korrelationen mellan klick och köp är knappt mätbar. De annonsörer som betalar för klick betalar för luft.

Annonser skapar inga kunder

Kulten av de stora talen duger inte på nätet. Det är inte så enkelt att massor av exponeringar ger fler klick som ger fler köp. Den gamla idén att en bra annons väcker uppmärksamhet ratas på nätet. En annons skapar ingen kund, men en bra annons, som visar det som någon redan letar efter, väcker intresse.

Bra nätmarknadsföring

Traditionell marknadsföring handlar om att väcka uppmärksamhet. Bra nätmarknadsföring handlar om att visa uppmärksamhet, att vara lyhörd för besökarens önskemål. Bra nätmarknadsföring är att ha en plats som som är enkel, snabb och framför allt användbar.

Seppo Salmivuori

Kommentera gärna artikeln här nedan.