<%@ Language=VBScript %>

<%WritePageName%>

Egosurfa till din fördel

Det är lika bra att erkänna. Jag har mer än en gång skrivit mitt namn i en sökmotor för att se vad som finns om mig. Du har förmodligen också gjort det. Resultatet kan vara intressant.

De uppenbara träffarna, från webbplatser jag är inblandad i, räknas inte. Inte heller gamla medlems- och resultatlistor från föreningar jag en gång varit medlem i och liknande. Men ibland finner man något oväntat och då kan det bränna till.

Ett exempel. I maj 2004 skrev jag en liten artikel i Resumé om att reklambyråerna hade missförstått hur internet fungerar som kanal för marknadsföring. Se nr 8/04 av nyhetsbrevet.

Det uppstod en liten debatt om detta och mig på en webbplats för reklamfolk, www.bold.se. Den hade jag missat helt om jag inte hade sökt på mitt namn och fått träff på några av inläggen.

Egosurfning kan vara affärskritiskt

Enligt en artikel i USA Today har många företagsledare i de stora företagen gjort det till daglig rutin att söka på sitt namn. Detta för att inte missa något, som kan vara av stor betydelse för deras företag och varumärke. Detta borde fler göra.

Missnöjda kunder skriver

För vart vänder sig en missnöjd kund med sin frustration? De vanliga klagoinstanserna går väl an, men de är knappast snabba och lyhörda. Nu när det är enkelt att sätta upp sin egen blog eller skriva på något debattforum ligger det nära till hands att på det viset dela sitt missnöje med vem som vill läsa.

Söktjänst vanligare än Gula Sidorna

Det blir allt vanligare att använda en söktjänst istället för Gula Sidorna när man ska söka efter något. Om jag till exempel ska besöka en restaurang brukar jag först se vad som finns skrivet om den. Ofta kan sådana omdömen som jag hittar direkt påverka valet.

Egosurfning kan visa på problem

Att egosurfa med det egna eller företagets namn är alltså inte ett uttryck för fåfänga utan en helt normal åtgärd som blir allt viktigare. Att inte veta vad som skrivs om din tjänst eller produkt kan vara direkt skadligt. Genom att egosurfa kan du till och med få syn på problem du inte vet att du har.

Bevaka ditt varumärke

Det tar inte många minuter att göra en sökning men det kan vara värt mycket, både i pengar och anseende. Och anseende, eller förtroende för varumärket, är det viktigaste konkurrensmedlet du har på den här dynamiska marknadsplatsen. Utan anseende, inga besökare.

Egosurfa rutinmässigt

Ta det till daglig rutin att göra en sökning på ditt och eller företagets namn för att i tid upptäcka saker som besökare har synpunkter på. Ett utmärkt hjälpmedel kan vara Googles Alert. Det ger dig en signal när det dyker upp en sida där ditt eller företagets namn förekommer. Då får du en chans att se på problemet i tid.

Chans att skapa dialog - var aktiv

Utnyttja den här chansen till dialog med dina besökare. Var aktiv om du finner klagomål eller synpunkter. Försök lösa problemet direkt. Om någon verkar ha välgrundad anledning till missnöje kan det vara värt att ta kontakt och erbjuda kompensation. Ditt ansende och därmed varumärke kommer att stiga kraftigt i värde när andra får läsa om det.

Den som förstår webben vinner

De företag som inser att webben är en viktig kanal och som anstränger sig för att förstå hur den kan användas, kommer att få ett stort försprång framför mer traditionella konkurrenter.

Det är besökarna som bestämmer och de företag som inte accepterar det kommer att förlora.

Så det är bara att börja egosurfa. Det tjänar du på.

Seppo Salmivuori

Har du synpunkter eller invändningar?