Skip navigation. Till innehållet..
Tornfalken Text - Internetmarknadsföring, webbtexter, design och tillgänglighet för alla sedan 1995.

Två viktiga ord

Bättre rubriker och länktexter

Att skriva för nätet handlar om att övervinna läsarens motstånd. Eftersom det mesta på nätet är rent skräp är besökaren redan från början skeptisk och otålig med tanken att "det finns väl ingenting här heller", i huvudet. Då gäller det att vara rakt på sak. Det är de två första orden som avgör om texten blir läst.

Första två orden avgörande

En ny studie av Jacob Nielsen belyser vikten av att de två första orden är de rätta. De avgör om en länk blir klickad, om en punkt i en lista blir läst eller om en rubrik fångar intresset. Nielsens nya studie bekräftar en annan studie från 2004 om ögonrörelser. Då konstaterade Poynter Institute att: "De flesta tittar bara på de två första orden för att avgöra om de ska fortsätta läsningen."

Studier på etablerade platser

Jacob Nielsen lät 80 personer titta på etablerade nätplatser som Amazon, Intel, Dell och liknande. Testerna bekräftade att det var vanligast att personerna enbart tittade på de två första orden.

För länktexter fann man att de bästa utmärktes av:

Och de sämsta länktexterna hade:

Tillräckligt bra

Den slutsats man drar av studien är att allt inte behöver rymmas i de första två orden. Det räcker att de är tillräckligt bra för att man ska läsa vidare. Studien mynnar ut i följande rekommendationer för hur länktexter ska vara:

Rubriker är signaler

Länktexter och rubriker fungerar ungefär likadant. De är signaler och de ger löften. Och som alltid gäller det att inte lova för mycket eller att missleda. Skriv inte "ladda ner dokumentet här", bara för att leda besökaren till ett formulär. Ladda ner betyder ladda ner och inget annat. För att ta ett exempel.

Bra rubriker korta

Bra rubriker är sällan längre än 8 ord. Det innebär att en rubrik inte alltid behöver vara språkligt korrekt. Det viktiga är att orden är betydelsefulla. Undvik att göra rubriker till länkar. Det förvirrar bara och gör rubriken svårläst eftersom den ser annorlunda ut än de andra rubrikerna.

Börja med poängen

Nätet är en brutal och skoningslös omgivning. Minsta misstag och besökaren är borta. Därför måste innehåll, texter, rubriker och länkar vara enkla och direkta. Skriv inte för att komma fram till en poäng. Börja med poängen. Risken är annars för stor att läsaren inte kommer fram till den.

Låt bli PR-prosa

Skriv aldrig PR-aktigt eller propagandakatigt och låt bli traditionell marknadsföringsprosa. Och undvik till varje pris företagsklyschor av typen: ledande spjutspetsteknik, marknadsledande, morgondagens produkter idag och liknande strunt. Besökarna skyr sådant som pesten.

Smart inte smart

Försök inte vara smart och skriva vitsiga rubriker och formuleringar. Försök inte krångla till det genom att vara vag och mystisk. Det fungerar inte. Skriv om det som dina besökare är intresserade av, rakt och enkelt. Och glöm inte att det som är viktigt för dig, kanske inte är det för dina besökare.

Seppo Salmivuori

Har du synpunkter eller invändningar? Skriv en rad!