<%@ Language=VBScript %>

<%WritePageName%>

Skriv för att vinna över konkurrenterna

Många företag tror att de inte har några konkurrenter. "Ingen annan gör det vi gör, så vi har egentligen ingen konkurrens" kan det låta. Det är en illusion. Alla, även den som har en monopolställning, har konkurrens. Det kan mycket väl vara så att ingen annan erbjuder samma sak. Men konkurrensen finns där.

Det är först när vi verkligen har insett detta, som vi kan skriva vinnande texter. Det är när vi har förstått vilka andra alternativ våra tilltänkta kunder har som vi kan positionera oss rätt. Först då hittar vi argumenten som gör oss till det enda logiska valet.

Ändrade sökvanor - Google istället för Gula Sidorna

Det gäller alltså att identifiera konkurrensen. Nu när allt fler har tillgång till bredband börjar sökvanorna att förändras. Allt färre slår upp i Gula Sidorna när de letar efter något. Datorn står förmodligen på och med bredband har man ständig tillgång till söktjänsterna. Det är enklare och snabbare att söka i Google, MSN eller AltaVista. Där finns konkurrensen.

Alternativ istället för konkurrenter

Egentligen vore det bättre att tala om alternativ än om konkurrens. Vår tilltänkta kund har ett antal alternativ att välja mellan. Och många som använder söktjänster tenderar att betrakta sökresultaten som det som finns. Det må vara fel i sak, men så är det och vi få leva med det.

Det finns alltid alternativ

Om vi ska försöka få kunder till en rekreationsanlägnging, ett spa, kan alternativet vara en resa till Paris. Säljer vi smycken kan alternativet vara ett exklusivt konstverk osv.

Samma men olika

Det viktiga är inte att alternativen erbjuder detsamma som vi. Flera i söktjänstens träfflista erbjuder förmodligen andra saker. Men eftersom de finns där på samma sökbegrepp uppfattas de som alternativ till oss. Och det viktiga är att de är ute efter samma pengar. Våra tilltänkta kunders pengar.

Tänk som kunden - skriv för kunden

Bra placering i söktjänsterna

Antag att vi har gjort vår hemläxa och fått bra placering i söktjänsterna på våra relevanta sökbegrepp. Vi bör åtminstone synas på den första sidan av sökresultat. Helst också bland de tio främsta för att verkligen vara med.

Title - den viktigaste textraden

Nu gäller det att få vår tilltänkta kund att klicka på just vår länk. Det som syns är title-taggen, som är själva länken, och en kort text som ska tjäna som beskrivning av innehållet på den plats som länken syftar på. Ibland hämtas texten från description-taggen men inte alltid. Oftast tas den text som omger vår nyckelfras.

Texten till den länken och beskrivningen är förmodligen den enskilt viktigaste text du kommer att skriva. Åtminstone i det här ärendet.

Tänk som kunden

Nu gäller det att tänka som vår mest önskade kund gör. Vi måste skapa en tänkt kund, en persona. Och vi måste sätta oss in i hur hon tänker och vad hon vill.

Antag att vi driver en SPA-anläggning och har kommit fram till att vår ideale kund är en stressad kvinna i karriären med barn. Hur tänker hon när hon kommer fram till att en spaweekend vore det bästa för henne just nu? Hur ska vår title se ut?

"Vår spa-anläggnig är idealisk för din konferens?" Knappast. Konferens är förmodligen det sista hon tänker på.

"Vi erbjuder en modern anläggning i kreativ miljö". Nonsens.

"Vi kan erbjuda dig en skön helg med rofylld miljö" Nu börjar det likna något men lite tråkigt och för mycket vi. Hon är inte intresserad av vad vi tycker.

"Unna dig en skön helg med väninnorna i en ombonad och lyxig miljö!" Något i den stilen borde fungera. Lyxig, ombonad och väninnor verkar som signalord och ökar chansen att hon klickar på just vår länk.

Skriv ur besökarens perspektiv

Men att få in en besökare är bara första steget. Det är nu det verkliga arbetet börjar. Vi måste skriva så att vårt alternativ framstår som det enda logiska valet. Vi måste framhäva de verkliga fördelarna. De som betyder något för vår tänkta besökare.

Genom att släppa det egna perspektivet och tänka igenom vilka verkliga alternativ som finns för vår besökare ökar vi våra chanser. Om vi antränger oss att tänka som hon och försöka se det ur hennes perspektiv kan vi träffa rätt med vår text. Då har vi chansen att finna de argument för vår sak som gör att det framstår som det mest logiska alternativet.

Seppo Salmivuori

Har du synpunkter eller invändningar?Skriv en rad!