<%@ Language=VBScript %>

<%WritePageName%> <%WritePageName%>

Gör inte om - förbättra

Har du tröttnat på utseendet på din nätplats? Utmärkt, nu kan den kanske börja fungera som det var tänkt. Men gå inte i fällan att göra om den. Alla älskar ju ett nytt och fräscht utseende, men det kan sluta illa. Det är bättre att förbättra i små steg.

Krav på förnyelse

Alla som arbetar med företagets nätplats har hört dem. Kraven och klagomålen: "Vi måste ha ett nytt utseende, vår hemsida är ju såå tråkig". Du vet hur det brukar låta. Då kan frestelsen bli stor att sätta igång med ett nytt spännande projekt.

Inga skäl till redesign

Det är sällan en bra idé att göra om företagets nätplats. Om den inte är en ren katastrof, som motverkar sitt syfte finns det inga bra argument för en redesign. Och är den populär med många besökare finns det absolut ingen anledning att göra om den.

Besökare tycker inte om förändringar

Det finns ett enkelt skäl till detta. Tvärtom mot vad reklamfolk och marknadsförare tror, tycker folk inte om förändringar. De allra flesta är vanemänniskor, som vill känna igen sig när de kommer till en plats de ofta besöker.

Exempler Gawker Media

Gawker Media får illustrera detta. Gawker Media är en grupp av bloggliknande populära platser, som blandar redaktionellt material med insändare. Ungefär som det svenska Newsmill. De fick för sig att ändra utseendet radikalt för att de trodde att... Ja, jag vet inte vad de trodde.

Nytt utseende blev katastrof

I februari i år lanserade de sitt nya utseende och branschen väntade med spänning på hur det skulle gå. Det blev en omedelbar katastrof. Besökstalen halverades i ett slag och fortsatte att sjunka. Det hjälpte inte att man slängde in en knapp att klicka på för den som ville ha det gamla utseendet. Skadan var skedd.

Övertro på redesign

Trots flera liknade exempel på fiaskon, fortsätter företag att tro att en redesign av nätplatsen kommer att göra underverk. Det är som om man inte vill lära sig. Här kan man säga att besökarens intresse står mot företagets.

Populära projekt

Det är inte svårt att förstå varför en redesign är så populär bland företagen. Att göra om nätplatsen är ett projekt. Alla älskar projekt. De är lätta att avgränsa, har mätbara mål och en början och ett tydligt slut.

Redesign roligt och ger status

Ledningen gilla en redesign för att den fräschar upp varumärket. Medarbetarna gillar det för att det är roligt och ger status internt. Det verkliga jobbet, att förbättra och ständigt lappa och laga är bara tråkigt.

Besökarna blir irriterade

Besökarna ser det annorlunda. För dem är platsen ett verktyg för att uppnå ett mål. Allt som står i vägen för detta är bara irriterande. De vill att webbteamet ska ta bort skavanker, se till att saker fungerar som de ska och underlätta. De vill att deras önskemål ska styra.

Testa och prova ger inga priser

Det ständiga arbetet med att testa olika element som rubriker, länktexter och menyval för att se hur besökarna reagerar är inte särskilt coolt. Det vinner man inga Guldägg med. Tvärtom, om du har vunnit ett fint pris för bästa webbdesign, vet du att du har rört till det för dina besökare.

Nätet ett testlaboratorium

Nätet är ett stort laboratorium för marknadsförare som vill testa och se vad som fungerar. Att försöka gissa och göra allt i ett slag är dömt att misslyckas. Ta reda på vad dina besökares vill göra och försök underlätta för dem att utföra detta.

Prova sig fram ger erfarenhet

Prova olika rubriker, länktexter och bilder och se vad de ger. Behåll det som är bra och förkasta det som inte ger förbättringar. Det är det enda sättet att skaffa sig kunskap om besökarna och lära sig vad som ger resultat.

Kvalitet lönar sig i längden

Är det något ledningen gillar mer än projekt är det medarbetare som levererar. Genom att arbeta i små steg, testa och ständigt förbättra nätplatsen, mäta och dokumentera framstegen visar du både för ledningen och dina besökare att du kan leverera kvalitet och resultat.

Det är i längden mycket bättre för karriären än ett designpris.

Seppo Salmivuori

Har du synpunkter eller invändningar? Skriv en rad!