<%@ Language=VBScript %>

<%WritePageName%>

Varumärket i fara med oseriös sökoptimering

Allt fler företag börjar inse att söktjänsterna är viktiga för att få besökare och därmed potentiella kunder till webbplatsen. Det gäller att "synas" på en hög position i sökmotorerna. Behovet av hjälp med denna typ av internetmarknadsföring växer.

Jag har skrivit om detta tidigare, se Nr 2 Annonsskojare. Tyvärr växer problemet. Därför tar jag upp det igen.

Detta har skapat en ny och lukrativ marknad för oseriösa företag. Dessa ser sin chans att tjäna pengar på kortsiktiga lösningar åt kunder som utsätts för stora risker att få sina webbplatser bannlysta. Och eftersom söktjänsterna samarbeter i stor utsträckning riskeras därmed alla framtida placeringar och i förlängningen varumärket.

Skickliga säljare lovar snabba topplaceringar

Dessa företag har ofta skickliga säljare som ringer upp och pratar om vikten av att synas i sökmotorerna. Ofta påstår de också att de har sett att ens webbplats har dålig representation. De försöker övertyga med löften om snabba topplacering och de kan även visa på flera kunder som lyckats med deras hjälp.

Kortvarig framgång

Deras lösningar består ofta i paket med egenutvecklade metoder med fantasinamn som ska ge sken av att de är effektiva. Det lömska är att det fungerar. Kunderna får höga placeringar. Vad kunderna snart blir varse är att framgången är kortvarig. Topplaceringen räcker bara till nästa revision som sökmotorn gör. Då plockas alla som använder förbjudna metoder bort och blir bannlysta.

Bra webbplatser får bra placeringar

I längden har en webbplats den position i söktjänsterna den förtjänar. Söktjänsterna vill presentera goda sökresultat till sina användare. Det betyder att de premierar webbplatser som är relevanta för sina syften och har ett bra innehåll. Hela deras arbete utgår från detta. Deras problem är alla som med oetiska metoder försöker lura till sig höga positioner.

Detta är en alldeles för stor risk att ta för den som driver en seriös verksamhet och har en välskött webbplats.

Ett annat förbisedd aspekt är att höga besökssiffror kan vara en nackdel. Om man får mängder av besökare på falska premisser blir dessa bara besvikna och det kan skada varumärket i längden.

Ständigt arbete med innehåll och utformning

Det enda hållbara sättet att få bra placeringar är alltså att ha en webbplats som presenterar ett bra innehåll på ett sätt som tillfredsställer både besökarna och därmed sökmotorerna. Det kräver ständigt arbete med innehåll och utformning. Och att man visar besökarna respekt och tar deras behov på allvar.

Seppo Salmivuori

Har du synpunkter eller invändningar? Skriv en rad!