<%@ Language=VBScript %>

<%WritePageName%>

Länkar från andra webbplatser ger intresserade besökare

Internetmarknadsföring och sökoptimering handlar om att få intresserade besökare. Och eftersom de flesta besökarna kommer via länkar är det viktigt att ha många inkommande länkar. Ju fler relevanta webbplatser som länkar till din, desto större är chansen att du får intresserade besökare och bra placering i söktjänsterna.

Bra innehåll får bra länkar

Det finns inga genvägar här. För att andra ska länka till dig måste de tycka att det är värt det. En extern länk är ju en utgång och innebär förlorade besökare. Din webbplats måste alltså erbjuda ett mervärde för både webbplatsägaren och dennes besökare.

Håll dig inom ditt område

Som regel är det bäst att förekomma i ett relevant sammanhang. Det är viktigt av två skäl:

  • Ju mer du syns på webbplatser, som är intressanta för besökarna, desto större intryck gör du och chansen ökar för ett besök.
  • Söktjänsterna letar tydliga mönster i länkningarna. Om du syns i ett sådant mönster för några relevanta sökbegrepp får din webbplats en bättre placering.
  • Nischade portaler bättre än stora

    Stora och kända portaler som Aftonbladet, Spray och liknande får många inkommande länkar och därmed hög prestige. Det är naturligtvis smickrande att få en länk från en sådan, men man ska inte överdriva betydelsen. En länk från en mindre men mer nischad portal, en som vänder sig till just dina besökare, kan ge mycket bättre resultat.

    Var försiktig med ömsesidig länkning

    En av de stora myterna med sökoptimering är att det är bra med ömsesidig länkning. Jag har själv hävdat det, men tänkt om. Det kan vara bra i en del fall, men men det gäller att se upp. Om en webbplats är beroende av en länk från dig för att länka tillbaka är det nog lika bra att avstå. Kom ihåg att du bara ska länka till webbplatser som verkligen ger dina besökare och dig ett mervärde. Och varje utgående länk ökar risken att dina läsare lämnar dig.

    Se till att du finns i de viktiga arkiven

    Till skillnad från sökmotorerna gör sökarkiv som Yahoo, DMOZ och den svenska Sunet och liknande, en redaktionell prövning innan de registrerar en webbplats. Det gör att de uppfattas som mycket trovärdiga och en länk därifrån har högt värde. Tyvärr är det svårt och tar lång tid att bli registrerad. Men särskilt för en ny webbplats är det viktigt att finnas där, eftersom sökmotorernas spindlar finner den via en sådan länk. Sunet brukar inte ta så lång tid på sig.

    Var noga med att följa arkivens regler

    Det är viktigt för att du ska bli registrerad men också för att en felaktighet i registreringen är mycket svår att rätta till i efterhand. Om din webbplats finns i fel kategori får du inte många besökare därifrån. Det gäller alltså att göra förarbetet ordentligt.

    Glöm inte de nischade arkiven

    Precis som med portalerna är det kanske mer värdefullt att förekomma i mindre välkända men mer relevanta arkiv. Arkiv som är nischade för de besökare du är intresserad av.

    Se till att du blir länkad till med rätt sökord

    Försök att få de som länkar till dig att använda relevanta sökord i länktexterna. Relevanta sökord är de ord som besökarna använder. Det behöver inte vara de som branschen eller webbplatsägaren tror. Om du till exempel driver en rekreationsanläggning kanske ordet "rekreation" inte är det bästa. Dina besökare använder nog "avkoppling" istället.

    Se upp med betalda länkar

    Allteftersom fler företag upptäcker att länkning är ett bra sätt att få besökare kommer det att uppstå en marknad för betalda länkar. Det är egentligen bara till text förklädda banners. Det kan ju vara bra i några fall, men allt som sagts ovan gäller även för dessa. Om platsen har hög trovärdighet och länken till dig är motiverad behöver det inte vara fel att betala för den. Men se upp för webbplatser som enbart är till för att samla länkar. Söktjänsterna betraktar sådana länkar som missbruk.

    Ha tålamod

    Det är inte lätt att få andra att länka till dig. Det tar tid och kräver ansträngning, men om din webbplats erbjuder andra ett mervärde kommer de göra det. En länkning kräver ett beslut av en eller flera personer och de vill vara säkra på att du är långsiktig och menar allvar innan de tar ett beslut om en länk.

    Satsa på kvalitet, inte kvantitet

    Så det är bara att sätta igång och försöka. Om du satsar på kvalitet och inte kvantitet kommer andra att med tiden länka till din webbplats och därmed ge dig intresserade besökare.

    Seppo Salmivuori

    Har du synpunkter eller invändningar?Skriv en rad!