Skip navigation. Till innehållet..
Tornfalken Text - Internetmarknadsföring, webbtexter, design och tillgänglighet för alla sedan 1995.

Gamla regler gäller inte

Lär dig skriva på nytt

Att lära sig skriva för nätet är att lära sig skriva på nytt. Det beror som vanligt på perspektivet. Skriver du ur företagets perspektiv, ok, då går det bra på det gamla sättet. Men väljer du att skriva för besökaren gäller inte de gamla reglerna.

Traditionell företagsprosa

Begrunda följande texter: "Vår målsättning är att ha långsiktiga samarbeten för att på så sätt möjliggöra högsta kvalitet genom kontinuitet och kunskap." Eller: "Vår målsättning är att erbjuda våra kunder den bästa verkningsgraden och tillförlitligheten samt det högsta mervärdet på marknaden."

Meningslösa fraser

Traditionell företagsprosa. Det är så vi har lärt oss skriva. Förutsättning, genomförande och slutsats. Inget fel i det. Om man bortser att det är fullständingt meningslöst. Det är som att säga: "vi lär oss genom samarbete" och "Vi tänker bli bäst". - Jaha, tänker läsaren.

Svarar inte på någon fråga

Felet med exemplen ovan, bortsett från att de är totalt meningslösa, är att de inte ger läsaren något, som denne inte redan vet. De tillför inget om vad som verkligen betyder något. De svarar inte på någon tänkbar fråga från besökaren.

Nätet fungerar annorlunda

Vi är så vana vid att skriva texter som har allt vi tror att de måste ha. Bakgrund, inledning, sammanhang, problembeskrivning, genomförande, slutsats osv. Vi skriver texter för att dessa ska bli lästa, förstådda och bedömda. Det fungerar inte så på nätet.

Läsarens reaktion

Traditionella texter som artiklar, böcker och broschyrer svarar mot följande reaktion hos den tilltänkta läsaren: "Det här verkar intressant, det måste jag läsa." En nätplats får ett besök därför att den svara mot: "Här verkar det finnas något för mig, det måste jag titta närmare på."

Besökaren vill något

En bok plockar man upp för att läsa. En nätplats besöker man för att se om den har något att ge. Ingen kommer till din plats för att läsa de intressanta texterna. De kommer för att de har ett ärende. De vill ha något och vill veta om du kan ge det.

Hissargumentet

Skriv som om du står i en hiss och måste övertyga dina medåkare innan de når nästa våning. Det finns ingen tid till fluffiga marknadsföringsknep eller skryt om företagets allmänna förträfflighet och stolta visioner.

Rakt på

Gå rakt på sak och berätta om ditt viktigaste erbjudande direkt och helst redan i rubriken. Det kanske är din enda chans innan besökaren klickar på bakåtknappen. Visa omedelbart hur du kan lösa problemet. Då kanske besökaren stannar.

Förutsättningarna

Det här är situationen när en besökare kommer till din plats: besökaren

Det är nätet. Det är i den miljön din text ska fungera.

Ta bort dina favoriter

För att variera ett gammalt ordspråk: "Skryt går före bakåtklick." Det betyder att allt, som du är stolt över och tycker är fräckt och coolt och skrivet för att göra intryck, inte gör det. Besökaren blir helt enkelt inte imponerad. Ta bort det. Det står i vägen.

Gammal insikt

Egentligen är ju detta gamla insikter, som handelsmän alltid haft, men som glömdes bort när man började tänka i målgrupper. Ingen köpman skulle drömma om att börja skryta så fort en kund öppnade butiksdörren. Men det är så många företag behandlar sina besökare.

Beslutsfasen

Man kan sätta in det i köpprocessen. Den besökare som kommer till din plats har redan valt dig. Det är inte mer marknadsföring som krävs, det behövs bevis för att det var ett riktigt val. En kund som befinner sig i beslutsfasen vill inte bli störd.

Skriv för handling

Skriv inte för att texten ska läsas och bedömas. Skriv för att texten ska utlösa en handling. Klicka på en länk, fylla i ett formulär, göra en beställning, gå till kassan eller vad det nu är som du och dina besökare vill ska hända.

...ur besökarens perspektiv

Skriver du ur besökarens perspektiv är chansen större att det lyckas.

Seppo Salmivuori

Har du synpunkter eller invändningar? Skriv en rad!