<%@ Language=VBScript %>

<%WritePageName%>

Säljande titlar - en uppdatering

Nätplatsens titel är förmodligen den viktigaste lilla textstump du skriver. En liten ändring i en formulering eller byte av ett ord kan snabbt ge stor effekt i söktjänsternas ranking. Titeln är också den text som utgör länken till nätplatsen i sökresultaten. En effektiv titel ger fler besökare.

Nätet har utvecklats

Nätet utvecklas och användarna mognar och det som var självklart för några år sedan är det inte längre. Jag har skrivit om titelmärket förr och haft en del uppfattningar som jag har fått ändra. Det är dags för en uppdatering av dessa tidigare så självklara åsikter om hur en bra titel ska se ut.

Titeln den viktigaste faktorn i sökoptimeringen

Titeln är tillsammans med texten och ingående länkar en tung faktor i söktjänsternas algoritmer. Kanske den viktigaste eftersom det är den som robotarna först träffar på. Det är även den första texten en besökare, som kommer via söktjänsterna, ser och ger alltså det viktiga första intrycket.

Företagets namn i titeln

Ska företagets namn finnas med? Detta är nog den vanligaste frågan när man diskuterar titeln. Jag är numera benägen att svara ja. Det är inte fel med namnet i titeln. Det kan till och med vara befogat att inleda med det. Som vanligt är det lättare att förstå om vi tänker oss in i hur vi söker.

Enbart namnet räcker inte

På nätet söker vi inte varor eller tjänster. Vi söker information om varor och tjänster. Har vi då sett eller hört talas om ett företag som är bra på något vi letar efter, är företagsnamnet en bra signal. Men det räcker självklart inte med enbart namnet. Den som redan känner till företaget kanske söker på namnet medan andra söker efter andra signalord.

Säljande fras med signalord

Titeln måste alltså innehålla signalord i en säljande fras formulerad så att den svarar på den sökandes fråga. Om vi till exempel har en däcksfirma kan en titel se ut så här: "Hasses Bil & Däck - sommardäck i Göteborg". Enbart namnet hade inte sagt den sökande något. Med en enkel sökfras i titeln kan vi berätta redan där vad vi erbjuder. Och var om det lokala är viktigt. Det är ju onödigt att klicka för den som bor i Umeå.

Studera konkurrensen

Om alla andra använder samma signalord i sina titlar kan det vara idé att hitta en egen variant. Om många däcksföretag i Göteborg i exemplet ovan använder just frasen "sommardäck i Göteborg" är inget vunnet med den. Då måste vi variera. Som tur är tillåter Google upp till 64 tecken i titeln innan de skär av den. Det finns mer plats.

Om Hasses Bil & Däck utöver sommardäck erbjuder däcksbyte utan tidsbokning kan det vara värt att nämna det också: "Hasses Bil & Däck - sommardäck i Göteborg - däcksbyte utan bokning". 67 tecken inklusive mellanslag. Frasen är i längsta laget och slutet ligger i riskzon. Vi kanske kan skriva om den: "Sommardäck & hjulbyte utan bokning - Hasses Bil & Däck Göteborg".

Se hur det ser ut

Sedan är det viktigt att se efter hur titeln verkligen ser ut i sökresultaten. Det kan ju hända att det som ser bra ut när det skrivs blir alldeles omöjligt i sitt sammanhang. Som vanligt finns det inga genvägar. Det är bara att testa och testa igen. Användningen av bindestreck i exemplet ovan kanske inte ser lika bra ut i verkligheten.

Skriv titeln sist

Ett knep att finna bra titlar är att skriva dem sist, efter att all text är färdig och optimerad. En bra text är baserad på ett par nyckelordsfraser, som bygger på besökarnas signalord. Ofta finner man då bra förslag till titlar redan i den löpande texten. Denna är ju skriven för besökaren och ska visa för henne att där finns lösningen på hennes problem.

Välskriven text ger bra titel

Detta är också ett bra test på om texten är välskriven. Om man har svårt att finna bra uppslag till titlar i den kan det bero på att texten inte är fokuserad på det den ska handla om. Om du inte blir klokare av att läsa texten och inte direkt ser vad som är viktigast i den, kan det vara ett tecken på att hela texten behöver skrivas om.

Automatgenererade titlar

En varning. Om du använder ett publiceringsverktyg kan det hända, vilket inte är ovanligt, att verktyget skapar en titel automatiskt. Ofta gör de det genom att använda information som du har gett i något formulär. Har du då bara klippt och klistrat från dina sökfraser är risken stor att dina titlar blir exakta kopior av dessa sökfraser. Det är inte säkert att det är det bästa

Försök finna sätt att skriva egna titlar

Det ser till exempel konstigt ut om sidans rubrik är exakt densamma som dess titel. Den kanske till och med används som länk till sidan från andra sidor eller i menyn. För en besökare ger det ett intryck av att din nätplats enbart är optimerad för söktjänsterna. Som tur är går det ofta att med lite ansträngning finna sätt att kringgå detta.

Titeln används i genvägar

En tredje och ofta förbisedd aspekt på titeln är att den också används i texten till den genväg som en användare sparar i sin dator. Kanske på skrivbordet eller bland favoriterna.

Värdefull investering

En bra titel sammanfattar din nätplats i en formulering. Den sticker ut bland allt skräp som förekommer i söktjänsternas resultatsidor och lockar den som är intresserad av dina tjänster att klicka på den. Den är värd lite extra ansträngning och den tid du lägger på den kan vara din bästa investering.

Seppo Salmivuori

Har du synpunkter eller invändningar? Skriv en rad!