<%@ Language=VBScript %>

<%WritePageName%>

Nya strategier för ingångar till nätplatsen

Nätet har vänt upp och ner på marknadsföringen. Det handlar inte längre om att nå ut till så många som möjligt. Det handlar om att göra sig så tillgänglig som möjligt. Besökare och kunder vill ha det enkelt, bekvämt och snabbt. Det är bara att anpassa sig.

Informerade köpbeslut

De flesta köpbeslut, utom de rent triviala, föregås idag av en runda på nätet. Nu när allt fler har tillgång till bredband har de också upptäckt vilka möjligheter nätet ger. Allt färre köper efter att ha nöjt sig med att ha sett en broschyr eller talat med en säljare.

Besök på nätplatsen

Kunderna vill göra så bra val som möjligt. Vägarna till köpbeslut kan se väldigt olika ut men de flesta går via nätet. Är det ett känt varumärke tittar man kanske direkt på företagets nätplats. Om den inte motsvarar förväntningarna är kunden snabbt borta.

Mer efterforskningar

Andra kanske tar beslut först efter en tids prenumeration på det tilltänkta företagets nyhetsbrev för att se vad de går för. Åter andra gör djupare efterforskningar för att se likvärdiga produkter och jämföra eller läsa vad andra kunder säger.

Verktyg för köpbeslut

Oavsett vilket ger nätet ger rikliga möjligheter och verktyg för att fatta ett bra köpbeslut. Det kan vara sökmotorer, platser för prisjämförelser, sociala fora, bloggar, konsumentorganisationer, recensioner och liknande. Det tillkommer nya hela tiden.

Ingångar från olika platser

Det gäller alltså att göra sig så tillgänglig som möjligt för att bli funnen. Din nätplats måste ha flera ingångar från många olika platser. Det finns flera möjliga strategier för detta. Här ska jag gå igenom några av de mest uppenbara.

Länk eller direktadress

Det finns bara två sätt för en besökare att komma till dig: via länk eller direktadress. Och är du inte känd eller har ett välkänt varumärke och en enkel adress, gäller det att få så många olika sorters platser som möjligt att länka till din.

Sökoptimering

Den viktigaste källan är söktjänsterna. Fortfarande kommer de flesta besökare därifrån. Här gäller den gamla sanningen att den bästa sökmotoroptimeringen är att ha ett så bra innehåll att dina besökare tycker att du är värd ett besök. Då tycker söktjänsterna det också. Tänk bara på att använda besökarnas egna ord i texter och metadata.

Undvik uppenbar sökoptimering

Optimera för besökaren, inte för söktjänsten, det är den bästa strategin här. En alltför uppenbar sökoptimering kan uppfattas med misstro av både besökare och sökföretag. Det är som med gamla tiders bilhandlare; ett pråligt yttre väcker misstankar.

Nischade söktjänster

Det har börjat dyka upp söktjänster som vänder sig till enskilda branscher eller specialområden. Om det finns för din bransch bör du se till att finnas med där. Om det inte finns en sådan, kanske det öppnar en möjlighet att profilera sig genom att skapa en för just ditt specialområde. Det inger förtroende. Tekniken är inget problem. Den finns att köpa. T ex SearchChannel eller Convera.

Bokmärkesdelning

Platser för lagring av bokmärken blir allt vanligare. Det är platser där man kan lägga sina bokmärken så att man alltid har tillgång till dem. Det går att välja mellan att hålla dem privata eller att dela ut alla eller en del av dem.

Gör det enkelt att bokmärka

Del.icio.us är en av de mer kända platserna för bokmärkesdelning. För att öka dina chanser att finnas med på någon av dem måste du göra det enkelt för dina besökare att lägga upp ett bokmärke. Titta på de olika platserna för instruktioner och för att få en knapp att placera på de sidor du vill ska bokmärkas.

Sociala nyhetsportaler

Sociala nyhetsportaler blir också alltmer populära. Det är platser där man delar nyheter och annat som man gillar och vill att andra ska få del av. Digg, Reddit och Propeller är några av de mest populära. Men det dyker upp massor av nya hela tiden.

Nischade portaler

Många är nischade och kan vara perfekta för just ditt intresseområde. Så om du tror att du har material av intresse för flera kan det vara värt att underlätta för dina besökare att dela med sig av det. Det kan vara att lägga knappar på intressanta sidor. De olika portalerna har instruktioner för hur man gör.

Branschregister och Wikipedia

Glöm inte heller att lista din plats i de olika branschregistren. Det är inte ovanligt att besökare börjar sitt letande efter information i sådana. Du kan ju också lägga upp information om ditt företag eller organisation i Wikipedia eller om den redan finns där, se till att den är korrekt.

Alla sidor är ingångssidor

Alla de här olika sätten att nå din nätplats gör att inte alla kommer via startsidan. Många kommer direkt till en sida långt inne i platsen. Det innebär att startsidan förlorar i betydelse och att du måste se över alla sidor så att de alla kan fungera som ingångar.

Förtroende

De här nya strategierna för att få besökare bygger på förtroende. Det krävs att besökarna känner förtroende för din plats och ditt företag för att de ska vilja dela med sig av innehållet till andra och länka till dig. Förtroende kan man inte köpa eller beställa. Det måste förtjänas.

Seppo Salmivuori

Har du synpunkter eller invändningar? Skriv en rad!