<%@ Language=VBScript %>

<%WritePageName%>

Mät rätt saker

På nätet är det mesta mätbart. Det går att sätta siffror på nästan allt. Det är både en tillgång och en förbannelse. Höga besökssiffror och långa besökstider ses som tecken på framgång. Siffror ljuger inte, men de säger heller inte hela sanningen. Det gäller att inte bara mäta rätt utan även att tolka rätt.

Volym ses som framgång

Medier har i alla tider jämställt framgång med volym. Stora upplagor och höga tittarsiffror är det enda som räknas. Det spiller över på nätet. För några år sedan skröt Aftonbladet med att man hade över 3 miljoner besökare om dagen på sin nätplats. Så småningom insåg man att siffran var löjeväckande orimlig och tog bort den.

Letar i ljuset

Siffror är magiska och svåra att säga emot. 1000 besök om dagen är 1000 besök. Men siffran 1000 säger inget om skälen till alla besök. Loggfilen, där siffrorna finns, är som gatlyktan i anekdoten om den berusade mannen, som letar efter sin borttappade nyckel under lyktan därför att det är ljust där.

Svårtolkade loggfiler

Webbservern noterar händelser i en eller flera loggfiler. Dessa loggfiler blir med tiden enorma datakällor, som det krävs både erfarenhet och skicklighet för att tolka rätt. Vilka siffror som är meningsfulla beror på verksamhetens art. Och det är inte ens säkert att servern är inställd på att logga rätt saker.

De vanligaste parametrarna

De allra flesta webbservrar loggar de vanligaste parametrarna. Det kan vara antal träffar, besök, unika besökare, återkommande besökare, varaktighet, besökta sidor, ingångssidor, utgångssidor, sökvägar, sökord som använts och så vidare.

Bedräglig entydighet

Begreppen ser bedrägligt entydiga ut, men blir snabbt svårtolkade. Hur långt ska ett besök vara för att räknas. 10, 20 sekunder eller vad? En besökare tittar in och konstaterar snabbt att det inte finns något intressant och backar ut inom 15 sekunder. Ska det räknas som ett besök? För att ta ett tolkningsproblem.

Uppsving för hälsoplatser

Massor av nätplatser, inriktade på hälsa och medicin, har de senaste månaderna upplevt en enorm tillströmningar av besökare. Miljontals nya besökare har studerat oräkneliga miljoner sidor. Allt i den stora svininfluensans spår. "Det är underbart" skriver en av de webbansvariga. "En pandemi då och då gör susen för statistiken." En framgång?

Populär support

Eller tänk följande scenario. Ett programvaruföretag har en produkt som inte riktigt håller måttet. Det resulterar i ett stort antal besök på supportsidan. Ska det räknas som en framgång? En lysande affärsidé vore kanske att sälja annonsplats till konkurrenterna. Det blir billigare än att investera i utveckling av produkten.

Intresserad eller frustrerad

Långa besök och många lästa sidor ses som tecken på framgång. Det är inte svårt att hitta motexempel. Bakom ett långt besök över flera sidor kan det finnas en intresserad besökare. Men det kan lika gärna vara någon, som svårt frustrerad, förgäves söker efter något. Ett lyckat besök och en nöjd besökare?

Google vill ha korta besök

Antag att Google skulle vända på sökresultaten och lägga de bästa träffarna på sidan två. Det skulle ge längre besökstider och fler besökta sidor. Men skulle det vara bra för Google? Knappast. De är mäter framgång i hur kort tid besökarna stannar. Ju kortare desto bättre. Ett besök på Google ska helst inte vara mer än tre sekunder.

Förlänga besökstiden

Ett annat bra sätt att förlänga besökstiderna är att lägga en lång Flash-introduktion på första sidan. Gör man den riktigt snygg och grafiskt avancerad kan man till och med få branschpris för god webbdesign. Krånglar man till lösningen på besökarens ärende kan man nog få upp antalet besökta sidor också.

Fler återkommande besök

Vill man dessutom öka antalet återkommande besökare är det bara att se till att det är omöjligt att utföra sitt ärende vid det första försöket. Se där ett framgångsrecept för att få till ett stort antal lästa sidor och massor av återbesök. Det är siffror som ledningar älskar att se. Siffror förstår de.

Verkligt resultat syns i kassan

Loggfiler är bra att ha men det gäller att ta dem för vad de är värda. Det är ett misstag att tro att framgång syns i siffrorna därifrån. Den enda framgång som räknas är den som syns i kassan eller i antalet nöjda besökare. Det senare är dock betydligt svårare att mäta. Det kräver ingående kännedom om dessa.

Seppo Salmivuori

Har du synpunkter eller invändningar? Skriv en rad!