<%@ Language=VBScript %>

<%WritePageName%>

Tips och råd för säljande texter

Internet är text. Det är med din text du skapar relationer till dina besökare. Vare sig du försöker få fler kunder eller vill något annat måste din text fungera omedelbart. Det som inte händer direkt, händer inte. Det är skillnaden mot vanlig text. Här är en sammanställning av de viktigaste tipsen till texter som säljer.

Skriv för läsaren - inte om dig själv eller företaget

Den vanligaste reklamtexten i annonser, banners, broschyrer och nätplatser berättar vilken fantastisk produkt eller tjänst man erbjuder. Ok, men var är läsaren? Försök istället svara på läsarens enkla fråga: Vad får jag? Lär känna dina besökare genom att prata med dina kunder. Fråga varför de valde just er. Ett enkelt knep är att använda ordet "du" ofta.

Se även "Undvik misstagen som dödar din text"

Använd signalord - dina besökares, inte dina egna

Ta reda på så mycket som möjligt om hur dina besökare formulerar sig och vilka fraser de använder. Genom att använda besökarnas ord känner dessa igen sig i din text och chansen ökar att de gör som du vill. Att söktjänsterna premierar dig är en fullt avsedd bieffekt.

Berätta om fördelar - inte goda egenskaper

Dina besökare kommer till dig för att de tror att du kan lösa ett problem åt dem. De ser bortom de goda egenskaper din produkt eller tjänst har och försöker finna de fördelar du kan erbjuda. Kan du hjälpa dem att spara tid, tjäna pengar eller minska något bekymmer? Det är klassisk säljarkunskap: du säljer inte varor, du säljer fördelar. Så berätta om det istället.

Ett försäkringsbolag säljer inte försäkringar. De säljer frihet från oro.

Skriv det viktigaste i rubriken - inte det vitsigaste

Rubriken är det första man ser. Ofta det enda. Då gäller det att den direkt talar om vad som finns. Dagens reklamtexter har ofta fyndiga rubriker med vitsiga ordlekar. Det fungerar inte på nätet. Återigen, se till besökarens behov - ingen är nyfiken på dig och ditt företag.

Dåligt exempel: "Succé för vårt nya hälsoprogram". Bättre: "Öka ditt välbefinnande och få bättre hälsa".

Låt underrubrikerna berätta historien

Rubrikerna fångar blicken. De tillhör textens heta ställen. Den som bara skummar igenom rubrikerna bör få veta vad du erbjuder. Skriv en lista med de viktigaste fördelarna du erbjuder. Dessa punkter blir dina underrubriker. De hjälper dig att få stadga och konsekvens i din text och dina läsare missar inget. Även om de bara läser rubrikerna.

Skriv till någon - var personlig och enkel

Ingen skriver ett brev utan att veta vem det ska skickas till. Gör inte det på nätet heller. Skriv till någon. Vet du inte vem? Skapa en persona och skriv till henne. Var personlig och använd ett informellt tonfall. Gärna med retoriska inpass och direkta uppmaningar och frågor. Det skapar en känsla av samhörighet och läsaren känner att hon blir tagen på allvar. Var enkel. Det som kan missuppfattas blir det.

Undvik branschord och jargong - nästan alltid

Inget kan så effektivt döda en text som okritiskt bruk av branschuttryck och jargong. Till och med de som själva använder sådana ord i sitt tal tycker att det ser fånigt ut i text. Skriv om fördelarna på ett enkelt och rakt sätt. Ok, jag vet. Vissa målgrupper kräver sina egna ord. Men då gäller det att du verkligen vet hur de används.

Skriv kort - och så långt som behövs

Långa texter avskräcker från läsning. Det är jobbigt och tar tid. Därför är rubrikerna är så viktiga, se ovan. Berätta om den viktigaste fördelen först - kommer den för sent är risken stor att läsaren missar den. Dela upp texten i en tanke - ett stycke, med underrubriker. Använd korta meningar. Uppräkningar bör vara som punktlistor, numrerade eller ej och lägg in tankestreck. Allt detta gör texten mer lättläst.

Citera nöjda kunder - och andra

Goda omdömen från andra, som har anlitat ditt företag är, ett av de kraftfullaste medlen du har för att konvertera besökare. De litar mer på varandra än på dig. Ge dem chansen att läsa vad andra tycker. Men inte anonymt - det ser billigt ut. Ange namn och eventuellt företag och ort - självklart med den citerades tillstånd.

Uppmana till handling - be om en order

Var tydlig. Det är viktigt att besökaren verkligen förstår vad du vill att hon ska göra. Hon ska inte behöva undra. Vill du att hon ska ringa, boka tid, lägga en order, beställa information eller vad? Därför är tydligheten så viktig. Alltför "intressant" text distraherar läsaren från det du vill. Visa tydligt vad du vill att hon ska göra och chansen ökar att hon gör det. Ok, jag vet. Det finns de som tycker att nätet kan användas till "branding" - jag är ledsen, det fungerar inte.

Skriv om - sökoptimera

Nu har du skrivit din text för besökaren. Nu är det söktjänsternas tur. Finns dina signalord på de heta ställena? Finns de i rubriker, i början på styckena, i punktlistor samt i bild- och länktexter. Är frekvensen lagom, 4-6 på 2-300 ord? Gå igenom allt och justera där det behövs. Har du gjort grundarbetet ordentligt bör det inte vara några problem.

Korrekturläs - och igen

Låt någon annan korrekturläsa din text. Riskera inte att förstöra det goda intryck din välskrivna text gör med slarvfel, felstavningar och grammatiska konstigheter. Sådant ser amatörmässigt ut. All trovärdighet kan vara bortblåst av ett enda stavfel. Du får bara en chans att gör ett gott första intyck - hoppsan, intryck

Seppo Salmivuori

Har du synpunkter eller invändningar? Skriv en rad!