<%@ Language=VBScript %>

<%WritePageName%>

Hur nätet ökar umgänget

Det känns som om det redan var länge sedan nätsurfning ansågs vara detsamma som social isolering. Bilden av en ensam nörd framför skärmen gäller inte längre. Nätet har blivit en bekvämlighet vi tar för given. Men tekniken leder även till fler riktiga möten i den verkliga världen.

Massmingel

Det är prognosföretaget Trendwatching, som i sin senaste utgåva visar på denna utveckling. Där pekar man på ett nytt fenomen man kallar för massmingel: sammankomster och sociala kontakter som inte skulle ha blivit av utan nätet. Och man menar att här öppnar sig möjligheter för nya helt typer av tjänster.

Nätet ledde inte till isolering

Precis som man förutspådde för ett par decennier sedan lever nu miljontals människor stora delar av sina liv via nätet. Och de älskar det! Men i motsats till de dystraste profetiorna innebär detta inte att de är hemmabundna, antisociala zombies.

Ökade möjligheter till umgänge

Trendwatching menar tvärtom att sociala media och nya tekniker i kombination skapar ett massmingel, som motsäger varje dyster kliché om det antisociala nätet. Nätet minskar inte umgänget mellan människor. Det ökar möjligheterna och det i nya och överraskande former.

Möjligheter för allt fler

Nätet gör det möjligt för miljoner människor att leta, finna och skapa kontakter med andra. Det är lätt att skapa intressegrupper och att samarbeta. Och ny teknik med GPS, mobila enheter gör att denna explosion av kontakter, dating och nätverkande förs ut i det verkliga livet. Betydelsen av detta kan vi bara ana.

Vi älskar att umgås

Egentligen är det hela enkelt och självklart. I sin rapport pekar Trendwatching på tre enkla faktorer som driver utvecklingen. Den första är att människor älskar att umgås. Eller som det så kärnfullt uttrycks redan i Havamal: människa är människas gamman. Just det.

Grundläggande behov

Behovet att umgås är så grundläggande att det knappast förvånar att så många lägger upp sina personliga profiler. Allt från intressen, företräden, åsikter och förmågor. Och man tar del av andras. Aldrig förr har man kunnat umgås, bygga nätverk och finna likasinnade i en sådan omfattning som nu.

Exemplet Facebook

Ett exempel. Via Facebook initieras redan nu 3,5 miljoner händelser i verkliga livet varje månad. Man funderar nu på att införa "location" som en parameter, att användas av besökare och för företag att skapa applikationer till. Det kommer att sätta fart på minglandet.

Livsarkiv på nätet

Tanken svindlar över vilket enormt arkiv över mänskligt liv, som alla dessa profiler, personliga sidor och samtal, nätet lagrar. Tillgång till och kontroll över denna enorma datamängd kommer att bli en av framtidens viktigaste strategiska frågor.

Urbanisering och upplevelser

Eftersom vi älskar att umgås dras vi till städerna. Urbaniseringen och önskan att uppleva saker tillsammans är den andra viktiga faktorn bakom utvecklingen. Allt fler kulturfestivaler, konserter, seminarier och andra evenemang organiseras och initieras via nätet.

Världen en plats för mingel

Mer siffror. Den riktiga umgängesindustrin, resebranschen, som man trodde skulle förlora på nätet, har istället vuxit till att bli en av de största globala industrierna. Den sysselsätter närmare 220 miljoner personer och står för nästan 10 procent av jordens samlade produktion. Världen har blivit en stor mingelplats. Lågprisflyg och nya sorters lågprishotell som bara kan bokas via nätet driver på.

Online blir offline och tvärtom

Kombinationen nätet och mobila enheter som iPhone och liknande suddar ut gränsen mellan nätet och den verkliga världen. Offline blir online och tvärtom. Den här utvecklingen går snabbt och man kan redan tala om att det ligger ett informationslager över oss.

Informationslager över oss

Var man än befinner sig kan man enkelt tappa lagret på information om platsen, läsa omdömen om restauranger, se vilka av ens bekanta som finns i närheten, ta kontakt och bestämma möten etc. Applikationer för allt detta utvecklas i rask takt. Man behöver inte längre sitta fast vid en dator för att surfa på nätet. Världen via nätet finns där ute i världen.

Naturlig del av livet

För de generationer som nu växer upp är allt detta självklarheter. De gör ingen skillnad på nätet och den verkliga verkligheten. De samtalar via nätet, träffas på stan och fortsätter samtalet på nätet. För dem kommer nätet att vara en naturlig del för resten av deras liv.

Isolerad eller enskild

En intressant sidokommentar är att alla de sociologer och andra som i åratal har klagat på datorns isolerande effekt, nu kommer att peka på vår oförmåga att vara ensamma. De kommer att klaga på förlusten av avskildhet och tystnad. Vi får se.

Hjälp kunderna

För företag i den konsumentstyrda ekonomin öppnar sig stora möjligheter. Alla tjänster som hjälper kunderna i deras strävan att träffas, resa, mötas, hålla kontakt, följa upp möten, delta i projekt etc kommer att tas väl emot. Här finns stor plats för kreativa lösningar på problem vi ännu inte vet att vi har.

Företagens upplösta gränser

Även i företagsvärlden kommer gränsen att lösas upp. De som idag enbart verkar på nätet kommer att finna det nödvändigt att delta i minglet. De som ännu inte har verksamhet på nätet kommer att finna det nödvändigt att erbjuda sina kunder tjänster den vägen.

Håll ett öga på den globala byn

Det är ju väldigt enkelt i grunden. För ett företag gäller det att finnas där kunderna är och erbjuda vad de vill ha. Så även om det känns som om utvecklingen går lite väl fort, är det nog smart att åtminstone hålla ett öga på den.

Nätet har förvandlat världen till en global by. Där pågår minglet för fullt redan. Det är upp till oss själva om vi vill vara med.

Seppo Salmivuori

Har du synpunkter eller invändningar? Skriv en rad!