<%@ Language=VBScript %>

<%WritePageName%> <%WritePageName%>

Om annonser på nätet

Vad är en hög klickfrekvens? Om en annons når upp till 1 % CTR anses det vara en stor framgång. Det beror på en förlegad syn på nätet som ett nytt medium för annonsering och marknadsföring. Det är det inte. Nätet passar synnerligen illa för oönskade annonser.

Nätet inte en ny kanal

Alltför många företag och byråer tycks tro att det bara är att gå på som förr. Man ser nätet som en utvidgad kanal för annonser med nya möjligheter att vara kreativ. Det är billigt, snabbt och enkelt att målrikta. Resultaten är i bästa fall irriterande.

Reklam som avbryter och stör

Traditionell reklam syftar till att störa och avbryta målpersonen i vad hon för tillfället sysslar med och vända uppmärksamheten till annonsens budskap. Den här idén har man tagit med sig ut på nätet med dess nya och näst intill obegränsade möjligheter.

Blinkande tivoli

Vilken kommersiell plats som helst är som ett tivoli med blinkande, hoppande, svällande och rörliga annonser, som följer efter när man förflyttar sig. Och det gäller att se upp så att man inte av misstag råkar lägga markören på en annons som omedelbart sväller upp och täcker hela sidan med sitt budskap.

Dålig idé

Här kan man tala om att störa med ovidkommande budskap. Men om idén att störa och avbryta var dålig redan före och utanför nätet är den ännu sämre på. Nätet är helt enkelt en synnerligen dålig plats för avbrottsreklam.

Besökarna hatar reklam

Det beror på att besökarna avskyr reklam på nätet. Den är störande, irriterande och står i vägen. Det vet annonsörerna och möter det med att vara ännu mer påhittiga i att finna nya knep och trick för att locka besökarna att klicka. Och vi tycker ännu mindre om det.

Varför fortsätter man?

Om nu annonsörerna vet att vi avskyr deras annonser och aktivt undviker att titta på dem, varför framhärdar man? Det kan ju finnas flera förklaringar till det, men jag kan tänka mig två viktiga huvudskäl till att man utsätter sig för detta. Vi börjar med den positiva.

Det fungerade en gång

Det fanns en tid då det fungerade. Nätet var nytt och begreppet surfa uppstod. Besökarna hoppade från plats till plats och var nyfikna. De tidiga annonserna fick klickfrekvenser som idag ter sig som helt orealistiska hägringar.

Höga svarsfrekvenser

Enkla e-postutskick kunde få svarsfrekvenser på upp till 15 procent. För en DR-byrå som var van vid responser på under en procent var det naturligtvis drömmen. Det nya mediet var verkligen billigt, snabbt och effektivt.

Jakt på regnbåge

Det är ju möjligt att man drömmer sig tillbaks och tänker att om man bara jobbar hårt nog och är tillräckligt kreativ, så finner man lösningen och hittar den där krukan med guld vid regnbågens fot. Alltmedan vi besökare kallsinnigt ser på.

Skumma figurer

Den andra tänkbara förklaringen är lite mer otrevlig. Annonsörerna vet att vi avskyr deras alster, men de struntar i det. I likhet med de där skumma figurerna, som skickar skräppost tänker man i stora tal. I gigantiska mängder.

De stora talen

Hur någon kan tro att ett illa stavat utskick med ett konstigt erbjudande kan ge något som helst resultat är en gåta. Men uppenbarligen fungerar det. Annars hade man knappast gjort det. En svarsfrekvens på 0,001 % på ett utskick till tio miljoner ger trots allt tio tusen svar.

Känsligt varumärke

Samma resonemang för annonser. Om bara tillräckligt stor antal besökare passerar platsen kan 1 % ändå ge ett bra resultat, tänker man. Vad övriga 99 % tycker om varumärket struntar man i. Det visar hur mycket man har förstått om varumärken på nätet.

Medvetna besökare

Tiden för planlöst surfande besökare, nyfiket klickande på olika länkar är över för länge sedan. Nu är besökarna medvetna, kunniga, kritiska och otåliga. De vet precis varför de har kommit till en plats och vad de vill. Det sista de önskar är att bli förda någon annan stans av en annons med ett helt annat ärende.

Sammanhangsstyrda annonser

Därmed inte sagt att alla annonser är dåliga. Tvärtom, de annonser som passar in på platsen och har erbjudanden i besökarens intresse har alla chanser att bli mycket framgångsrika. Se på Google som ju bygger sin framgång på just sådan annonsering.

Var rädd om varumärket

Den värsta synden man kan göra som företag på nätet är att störa och irritera. Så ett företag som annonserar med banners och når ett resultat på 1 % riskerar att ha skapat avsmak för sitt varumärke hos några bland de övriga 99 procenten.

Seppo Salmivuori

Har du synpunkter eller invändningar? Skriv en rad!