<%@ Language=VBScript %>

<%WritePageName%> <%WritePageName%>

Att optimera för olämpliga sökord

Det borde vara enkelt att sökoptimera en text. Ta reda på vilka ord som bäst beskriver varan eller tjänsten och väv in dem i en lagom blandning i den löpande texten. Då blir väl både söktjänster och besökare nöjda. Men så är det inte riktigt.

De viktiga orden

Ord är viktiga och ger inflytande. Därför är det ingen enkel sak att välja de rätta orden. En av de vanligaste orsakerna till att nätplatser misslyckas är just att man använder fel ord. Detta till synes triviala problem illustrerar det grundläggande maktskiftet som nätet har inneburit på marknaden.

Företagsjargong

Företagen älskar sina egna ord och termer och använder dem flitigt på sina nätplatser för att beskriva sina organisationer och sin förträfflighet. Med viss självgodhet väntar de sig sedan att besökarna ska ta till sig deras interna företagsjargong.

Besökarna styr

Det går inte längre. Nu är det besökarnas och kundernas ordval som styr. Det är inte många som går till Google eller Bing och söker med fraser som: "kunden i fokus", "spjutspetsteknologi", "målinriktad säljorganisation" och liknande meningslösheter. Ändå framhärdar många företag med att skriva så.

Kundernas egna ord

Då är det väl bara att ta reda på vilka ord, som kunderna använder när de beskriver ens varor och tjänster Och använda dessa för att optimera texten? Att känna till besökarnas önskemål och hur de uttrycker dessa är självklart en förutsättning för att lyckas.

De rätta orden räcker inte

Men det är inte alltid det räcker. Var och en som försökt skriva en optimerad text med utgångspunkt i ett antal ord och fraser, som måste in texten, vet hur stelt, kantigt och livlöst det kan bli. Det blir lite som att skriva en bruksanvisning.

Tilltala besökaren

Det är alltså inte bara finna de rätta orden och placera dem på de rätta ställen för att det ska bli bra. Texten måste också få liv och tilltala besökaren, för att hon ska känna att hon kommit rätt och att lösningen på hennes problem finns här.

Besökarna inte konsekventa

Så hur gör man för att lösa upp knutarna och blåsa in lite liv i texterna? Det finns knep att göra det på och vi ska titta på ett par, men först måste vi beakta att besökarna inte alltid är konsekventa när de söker efter något. De skriver en sak och menar något annat.

Exemplet billig

Det tydligaste exemplet är ordet "billig". Låt oss anta att vi vill skriva en text för ett litet, trevligt hotell med ett fantastiskt läge och utmärkt service fast med låga priser. De viktiga nyckelorden för hotellet blir då "vackert läge", "bra service", "lågt pris".

Söker en sak och menar något annat

De tilltänkta gästerna söker kanske inte på just de begreppen. Det troliga är att de använder frasen "billigt hotell" i kombination med lägesord som "vid kusten", "nära Båstad" etc. Chansen är alltså mycket stor att den tilltänkta besökaren söker efter just vårt hotell utan att veta det.

Lågt pris - inte billigt

Hur ska vi då få till texten så att besökaren finner den och inser att det är rätt ställe, utan att använda "billigt hotell". För även om besökaren söker efter "billigt hotell", vill hon inte bo på ett. Hon vill finna ett bra hotell med vackert läge och lågt pris.

Vänd begreppet

Ett enkelt knep är att vända på begreppet och använda dess negation. Så här till exempel:

"Hotell Utsikten ligger trevligt i en liten by vid kusten. Varje rum har havsutsikt och är individuellt inrett. Köket använder enkla men goda lokala råvaror. Trots våra låga priser kan vi erbjuda en stor upplevelse. Hotell Utsikten är inget vanligt billigt hotell."

Tänk runt begreppet

På det här sättet har vi använt frasen "billigt hotell" utan att mena vårt eget. Den som söker på den frasen i kombination med de andra har då stor chans att finna rätt till vår text. Genom att vända begreppet tvingar vi oss att tänka runt det på ett nytt sätt.

Formulera en fråga

Ett annat användbart knep är att lägga in det oönskade nyckelordet i en fråga. Ett sådant känsligt ord kan vara "bota" eller "hjälpa mot". Det går inte att skriva "vår produkt botar [...]", men man kan skriva det som en fråga:

"Är du trött på alla dessa medel som påstås hjälpa mot [...]? Vill du prova något nytt?"

Optimera för besökaren

När man skriver sökoptimerad text är det lätt att fastna i ett tunnelseende och bara plocka in de olika nyckelorden på samma sätt varje gång. Det finns metoder för att komma ur detta och samtidigt se till besökarnas behov och sätt att använda orden. Som vanligt gäller det att optimera för besökaren i första hand.

Seppo Salmivuori

Har du synpunkter eller invändningar? Skriv en rad!