Nyckelord och signalord
Öka konverteringen med bättre nyckelord
Att skriva för nätet är annorlunda. Din text har två huvudsyften: att locka rätt läsare och att få henne att göra något. För att klara detta måste du använda läsarens egna ord. Dels de nyckelord som hon använder för att hitta dig och dels de signalord som utlöser önskad handling.
Dina tjänster behövs av någon
Någonstans därute finns någon som behöver det du erbjuder. Hon har ett behov eller en önskan som du kan uppfylla. Det är utgångspunkten. Vet du vad hon är ute efter? Svaret ligger i de ord hon använder för att leta efter den lösning hon behöver. Svaret ligger i hennes nyckelord. Inte i dina.
Nyckelorden beskriver lösningen
Nyckelorden är länkar till de mentala bilder som besökarna har av dina tjänster. De använder dem därför att de bäst beskriver de lösningar på sina problem som de letar efter. Om du möter dem med deras ord händer två saker: Du vet vad de vill och hur du berättar för dem att du har en lösning.
Lär av och lyssna till besökarna
Hur vet man vilka ord en potentiell kund använder? Det enda sättet är att lära känna henne och lyssna uppmärksamt. Här är några handfasta råd:
- Fråga dina befintliga kunder. Lyssna på hur de uttrycker sig när de formulerar sina behov. Har du säljare? Prata med dem om deras erfarenhet.
- Finns det diskussionsgrupper på nätet där din typ av tjänster eller besläktade saker diskuteras? Läs inlägg och delta i diskussionen.
- Studera dina loggfiler för att se vad besökare har skrivit för att finna dig. Har du en intern sökfunktion? I dess loggfil kan du göra värdefulla fynd
- Finns det facktidningar inom ditt område? Studera läsarnas brev och inlägg.
Skriv för någon - en persona
Det viktiga är att försöka tränga in i besökarens sinne och se hur hon tänker. Var kreativ och skapa en persona, en tänkt rollfigur, byggd på vad du har tagit reda på. Skriv framförallt till någon. En allmänt hållen text riktad till alla tilltalar ingen.
Nyckelorden skapar förtroende
Om en besökare, som använt vissa ord för att finna din nätplats, finner samma ord i texten känner hon igen sig och chansen ökar att hon tycker att hon har kommit rätt. Om du använder hennes ord drar hon slutsatsen att du kanske erbjuder det hon söker. Orden skapar förtroende.
Det handlar om förtroende
Det är precis det det handlar om. Förtroende. För nätet har inte bara förändrat sättet att skriva. Vi beter oss också annorlunda när vi handlar. Ett köp på nätet är inte en rak kedja av logiska beslut som i den gamla trattmodellen: många ser varan, en del funderar på att köpa och några få köper.
Nätköp krokiga och emotionella
Ett köp på nätet tillkommer efter en irrationell och emotionellt oförutsägbar kedja av beslut. Vi tittar på flera alternativ, tittar i kataloger, återkommer och studerar igen, letar på andra platser, läser olika diskussionsforum och vad andra kunder skriver. I den gamla modellen var köpet en slutpunkt. På nätet är övertygelsen att ha fattat rätt beslut slutpunkten. Och samtidigt början på en relation.
Använd nyckelorden som signalord
Om du använder besökarens eget språk för att beskriva dina tjänster ser hon att du har den lösning hon söker. Om använder orden på viktiga och synliga ställen i texten som i rubriker och i länkar till mer information, vet hon att hon är på rätt spår. Och om du dessutom använder de rätta orden som signaler ökar chansen att hon konverterar till kund.
Orden ska locka relevanta besökare - kunder
Nyckelorden är alltför viktiga för att bara användas till sökoptimering. De ska inte bara dra trafik, de ska dra rätt trafik. Nyckelorden ska locka dem som söker det du erbjuder och endast dessa. Det är ingen poäng med en massa besökare som inte är intresserade. De innebär enbart en kostnad och i värsta fall förluster i trovärdighet och försämrat varumärke.
Prioritera dina nyckelord
Därför måste du studera varje nyckelord noga ur flera synpunkter. Prioritera enligt dessa fyra kriterier i stigande betydelse:
- Sökpotential
- Besökarens avsikt
- Var i köpprocessen ordet förekommer
- Konverteringspotential
Stryk ord som endast drar trafik
Var kritisk mot dina valda nyckelord. Stryk de som endast har sökpotential. Den enda effekt de har är sänka din konverteringsgrad. Men var försiktig så att du inte stryker ord med potential att konvertera. Det hänger ihop med var i köpprocessen du tror att dina besökare befinner sig. Och om din köpprocess är impulsstyrd eller en komplex kedja av beslut. Om du känner dina besökare bör du veta.
Skapa en relation
Lär känna dina favoritbesökare. Använd deras egna ord för att locka dem till din nätplats. Använd dessa som signalord på viktiga ställen i texten så skapar du det förtroende, som krävs för att de ska tycka att du har lösningen på deras problem. Gör dessa enkla saker väl, skapa en relation och resultaten kommer att visa sig.
Seppo Salmivuori
Har du synpunkter eller invändningar? Skriv en rad!