<%@ Language=VBScript %>

<%WritePageName%>

Om olika sökoptimeringsstrategier

Den senaste tiden har det uppstått en intressant debatt om etik och moral bland oss som arbetar med sökmotoroptimering. Det finns i stort tre olika inställningar till arbetet.

De goda

Dels finns det de som följer söktjänsternas regler för hur en webbplats ska vara för att få goda placeringar. Den gruppen, dit jag själv räknar mig, anser sig vara mer moraliska eftersom vi försöker vara öppna och värna om kundernas rykte och långsiktiga mål.

De onda

Dels finns det de som försöker få höga placeringar för sina kunder genom att noga studera söktjänsternas regelverk och metoder i syfte att överlista dessa. Man försöker lura till sig höga placeringar med ojusta medel.

De fula

Sedan har vi den gruppen som nog inser att det i längden är bäst att följa söktjänsternas regler. Men i ren frustration över att fuskarna får bättre placeringar och att det går långsamt för de hederliga tar till metoder, som ligger nära gränsen för det tillåtna.

Olika affärsstrategier

Men det är inte så enkelt. De olika metoderna för sökmotoroptimering beror på vad man vill uppnå. Och i affärer finns egentligen ingen moral. Det finns bara bra eller dåliga affärer.

Jag tror att jag tillhör de goda. Betyder det att jag är bättre på sökmotoroptimering än de andra? Knappast. Deras kunder får ju bevisligen bättre placeringar än mina. Det handlar om olika affärsstrategier.

Vi vill båda dra relevant trafik till våra kunders webbplatser. Det är den enda likheten mellan oss. För övrigt är det som om vi vore från skilda planeter. Deras arbete med sökoptimering har ingen som helst likhet med mitt.

Långsiktig framgång

Jag behöver inte bry mig om varenda förändring i algoritm som söktjänsterna tar till för att lura fuskare. Det enda jag behöver göra är att se till att mina kunders webbplatser verkar i deras intresse och samtidigt följer söktjänsternas regler. Min kreativitet går till att finna den perfekta balansen mellan dessa intressen.

Snabba vinster

De onda måste hela tiden följa söktjänsternas minsta förändring i algoritm, rankingmetod och hela tiden komma på nya, smarta lösningar när gamla slutar fungera. Att deras kunder kan bli bannlysta ingår i affärsmodellen. Deras kreativitet går till att hela tiden hitta på nya metoder att gå runt detta.

De utgår från den gamla DM-filosofin att en liten responsfrekvens kompenseras av stora mängder besökare. Det finns företag som tycker att detta är alldeles utmärkt. Dessa företag har inte något emot att ständigt byta domänadress så länge de får höga placeringar och tjänar pengar.

Det finns plats för alla

Jag är inte intresserad av att ta uppdrag för kunder, som bara vill ha korta och snabba affärer och blir missnöjda om jag inte tar till snabba och effektiva metoder. Kunder som inte tycker att metoderna är fusk så länge de fungerar. Jag är intresserad av att bidra till mina kunders långsiktiga framgång med sina webbplatser.

Underlätta för företag att fatta välgrundade beslut

Det tråkiga är när företag som egentligen har långsiktiga mål med sina webbplatser av okunskap eller andra orsaker anlitar sökoptimerare med kortsiktiga metoder.

Deras verksamhet är inte mitt problem, den må vara frustrerande, men den är inte olaglig. Det kommer an på oss alla att klargöra skillnaden för marknaden, så att företag kan ta välgrundade beslut. En branschorganisation kanske?

Eller är detta sökföretagens ansvar?

Seppo Salmivuori

Har du synpunkter eller invändningar? Skriv en rad!