Skip navigation. Till innehållet..
Tornfalken Text - Internetmarknadsföring, webbtexter, design och tillgänglighet för alla sedan 1995.

Säljande titlar

Skriv bättre titlar

Webbsidans titel är den viktigaste texten du skriver. Det är den som de flesta sökmotorer visar som länk till din webbplats på sina resultatsidor. Om den är bra placerad och formulerad så att den uppmanar till klick har du vunnit en intresserad besökare.

Det är därför värt att lägga lite lite extra ansträngning på titlarna. De kombinerar bra copy med god sökbarhet. För att lyckas måste de innehålla dina viktigaste sökfraser och samtidigt vara säljande.

Google visar 64 tecken

Titeln får inte vara för lång. Google bryter visningen efter 63-67 tecken, inklusive mellanslag. Eventuella tecken därefter syns inte. För att vara säker på att ditt budskap syns har du alltså 64 tecken på dig att formulera det viktigaste.

Andra sökmotorer som MSN och Yahoo har lite andra mått. MSN har upp till 69 och Yahoo kan ha ända till 90 tecken. Men eftersom Google verkar ha minst antal synliga tecken och är en av de viktigare söktjänsterna är det bäst att hålla sig till deras mått som standard.

Undvik företagsnamnet

Undvik att använda företagets namn i titeln. Börja åtminstone inte med det. Ett exempel: antag att ditt företag heter Draupner Hälsoprodukter. Ett vanligt misstag är att skriva titeln så här:

"Draupner Hälsoprodukter - allt inom hälsokost och friskvård"

Den titeln skulle förmodligen toppa alla listor för ordet Draupner. Men i vilket sammanhang? Förmodligen tillsammans med alla andra sidor som handlar om isländska sagor och gudar. Och har du ett ovanligt företagsnamn toppar det listorna för det ändå, oberoende om namnet finns i titeln eller ej.

Få söker på företagsnamnet, om de ens vet det. De flesta söker lösningar på problem som de har. Därför är det bättre med dina viktigaste nyckelord i titeln. De som direkt visar vad du erbjuder och vad man kan förvänta sig vid ett klick på länken. Vill du nödvändigtvis ha med namnet, lägg det sist.

Det viktigaste först

Det bästa är att placera din viktigaste sökfras i början. Men undersök först hur sökresultaten ser ut för just den frasen. Kanhända använder dina konkurrenter också samma fras. Då kan det vara idé att variera formuleringen och börja med ett annat ord för att synas bättre.

Försök också att om möjligt att upprepa frasen med andra ord för att förstärka effekten.

Använd varianter och synonymer

Det går bra att använda variationer av orden. Google håller numera reda på vad som är ordets stam och betraktar olika former lika. På engelska fungerar även synonymer. Prova till exempel ett ord genom att söka det med ett tilde (~) framför, så här: ~music ger synonymerna audio, mp3, radio, cd, disc osv.

Ett exempel:

"Vi erbjuder hälso- och friskvårdsprodukter som är ekologiskt producerade och framtagna utan djurförsök, Draupner Hälso- och friskvårdsprodukter"

Det viktigaste budskapet finns där men det är alldeles för långt. Här är ett förslag till redigering:

Så här skulle man kunna skriva istället:

"Ekologiska hälso- och friskvårdsprodukter. Fria från djurförsök."

Nu har den 64 tecken, innehåller den viktigaste frasen och visar enkelt och direkt vad besökaren kan vänta sig vid ett klick

Se över dina titlar

Använd det här som inspiration och se över dina titlar. Det kan löna sig.

Seppo Salmivuori

Har du synpunkter eller invändningar? Skriv en rad!