<%@ Language=VBScript %>

<%WritePageName%>

God stil kan förstöra webbplatsen

Det är stor skillnad mellan text skriven för en webbplats och vanlig reklamtext. Ändå hävdar många reklambyråer som producerar webbplatser att de skriver bra webbtexter när de bara skriver copy som vanligt.

En bra text kan dra ner sökbarheten

En bra copywriter kan effektivt förstöra en webbplats. Det har hänt flera företag att deras placering i söktjänsterna drastiskt har sjunkit sedan en copywriter har skrivit om texten i det goda syftet att den ska bli bättre.

En copywriter förmedlar företagets budskap

Det är en fråga om stil och syfte. Traditionell copy handlar om att läsa in komplicerade tekniska rapporter, produktblad och annan dokumentation. Av detta skapar man sedan en lättläst, begriplig och helst kreativ presentation av företagets viktigaste budskap till målgruppen. Det är en svår konst som kräver talang och erfarenhet att bemästra.

Besökaren vill inte ha något budskap

Problemet är att webbplatsbesökaren inte är en målgrupp och inte vill ha något budskap. Besökaren är där i ett enda syfte: att se om det finns något användbart. Ingen läser texten, hur välskriven den än är, om det inte omedelbart framgår att den är värd besväret.

De flesta webbplatser används till reklam

En bra webbplats ska tillfredsställa besökarens behov. Inte företagets behov av att få ut sitt budskap. Denna insikt har ännu inte trängt igenom. Enligt statistik från SCB är syftet med över 80% av svenska företags webbplatser marknadsföring, dvs reklam. Besökarna flyr från sådana webbplatser.

De vanligaste felen

Smarta rubriker

En copywriter vill gärna vara kreativ och locka läsaren med en smart och underfundig rubrik. Det fungerar inte med en läsare som snabbt skummar igenom sidan för att se om det finns något läsvärt. Rubriken måste vara enkel, rakt på sak och innehålla de viktigaste nyckelorden.

Upprepningar

En professionell skribent avskyr upprepningar och försöker finna synonymer och metaforer för att slippa upprepa sig. Tyvärr tycker sökmotorerna om upprepningar. En optimerad sida bör bestå av runt 450 ord med två till tre nyckelfraser upprepade ungefär sex gånger.

Klyschor och modeord

En god skribent försöker undvika att använda uppenbara modeord och klyschor. Just de ord som besökarna gillar. Det är nyttigt att studera loggfilerna för att se vilka ord och fraser som verkligen används.

Skriv för besökaren - och sökmotorn

Slutsatsen blir att en professionell skribent som inte är van vid webbtexter riskerar att skriva en lysande text som varken blir funnen eller läst.

Bra webbtexter skrivs med utgångspunkt i de ord och fraser som besökarna verkligen använder. Dessa fördelas på sidan på ett optimalt sätt. Konsten är att göra detta utan att försämra läsbarheten. Det kräver inlevelse i hur besökaren tänker och kunskap om sökmotorerna. Och erfarenhet.

Seppo Salmivuori

Har du synpunkter eller invändningar? Skriv en rad!