<%@ Language=VBScript %>

<%WritePageName%>

Vad vet du om dina besökare/läsare?

En webbplats är aldrig bättre än dess texter. För att skriva bra texter som blir lästa av dina besökare måste du veta vilka de är och hur de tänker.

Köpbeslut är emotionella

För att konvertera en besökare till kund gäller det att få henne eller honom att "känna behovet" av dina produkter eller tjänster. Medan de flesta ser rationellt på sina behov är över 80% av själva köpbesluten emotionella.

Samla information om dina besökare

Det gäller alltså att få texten emotionellt tilltalande. Det går bara om man vet vem man skriver för. Alltså måste du samla så mycket information som möjligt om dina besökare.

Gör en enkätundersökning

Fråga direkt med en enkät. Formulera de frågor du mest av allt vill ha svar på och gör en enkätundersökning. Det finns flera bra företag som hjälper till med det. Jag använder SurveyMonkey.

Deras tjänst är webbaserad och mycket lätt att redigera. Den är gratis så länge man begränsar sig till tio frågor och hundra svarande. Det räcker för mig.

För att demonstrera har jag gjort en liten enkät om Nya tankar

Några fler praktiska tips

Nu vet du hur dina besökare tänker och vilka problem de har. Hur kan din tjänst eller produkt hjälpa dem? Nu gäller det att sätta sig i deras ställe, försöka känna hur de känner inför problemet och hur de vill att det ska lösas.

Det får bli ämnet för ett annat brev.

Glöm inte att delta i enkätundersökningen

Seppo Salmivuori

Har du synpunkter eller invändningar? Skriv en rad!