<%@ Language=VBScript %>

<%WritePageName%> <%WritePageName%>

Bra webbdesign följer besökaren - dålig står i vägen

När vi är ute på nätet är vi på en resa. Det är vi som bestämmer syftet och målet. Bra webbdesign tar fasta på detta och gör allt för att underlätta för oss att nå vårt mål. Dålig, traditionell design ställer sig i vägen och vill styra om resan.

Dålig design lyfter budskapet

Bra formgivning hjälper besökaren, dålig fokuserar på företagets budskap. Den insikten har fortfarande svårt att tränga igenom. Man är så ängslig att besökaren ska missa allt bra man har att visa upp så att man just därigenom stöter bort dem.

Avgrundsdjup skillnad

Den första frågan ett designteam borde ställa sig är: "vad vill besökaren göra?" i stället för den vanliga: "vad är budskapet?". Det ligger en avgrundsdjup skillnad i synen på marknadsföring och kunder mellan de två frågorna.

Alla nöjda utom besökaren

Den senare frågan är det ju lättast att få svar på. Om man sedan bygger en nätplats med den som utgångspunkt blir uppdragsgivaren nöjd. Alla är nöjda med projektet. Men har man uppnått något väsentligt? Tveksamt.

Dyr plats som stöter bort besökare

Risken är uppenbar att man har byggt en plats som inte fungerar. En plats som besökarna inte har någon användning för och som de därför lämnar utan att ha gjort något. Företaget kan ha betalat dyrt för en plats som faktiskt stöter bort kunder.

Budskapet fel fokus

Det är här som skillnaden i synen på kunden visar sig. Vår viktigaste uppgift är inte att berätta för besökaren vad vi kan erbjuda. Genom att fokusera på budskapet gör vi just det. Om platsen bara handlar om att berätta något blir den ointressant.

Elementära reaktioner

Det är ganska elementära mänskliga reaktioner det rör sig om. När vi ska uppvakta någon är det en betydligt bättre strategi att vara intresserad än att försöka göra sig intressant. Få saker är så avtändande som personer som bara bara pratar om sig själva utan att ställa en enda fråga.

Berätta inte - fråga

Modern marknadsföring handlar alltså inte om att berätta för en målgrupp om det egna budskapet utan att fråga individerna om vad de tycker är viktigt. Resten följer sedan nästan av sig självt. Det gäller att underlätta och ge service.

Vågar inte släppa gamla metoder

Det är nästan rörande att se hur man på en del företags nätplatser kämpar med bägge dessa synsätt. Till en del har man förstått att det är kundens önskemål som gäller, men man kan eller vågar inte släppa taget om de gamla metoderna.

Brandingplatser

Se till exempel på etablerade företag som SAS och Finnair. Från början hade de utpräglade brandingplatser med tjusiga bilder på vackra fotomodeller, som log mot besökarna. Men så kom Ryanair in i bilden och ändrade förutsättningarna helt.

Bokningsformulär på första sidan

Nu har de lärt sig att besökarna kommer för att boka flyg, inget annat. Därför har de satt in ett bokningsformulär på första sidan. Eller snarare, de har sagt åt byrån att boknings- funktionen måste finnas på startsidan. Se SAS eller Finnair.

Grafiska element runt formuläret

Grafisk design är att formge grafiska element. Men ett bokningsformulär kan man inte ändra på hur mycket som helst. Därför ger man utlopp för sin kreativitet på elementen runt omkring.

Konkurrerande synsätt

Resultatet blir en plats där de olika synsätten på kunder och marknadsföring konkurrerar. Formuläret är till för besökaren och allt annat är till för företaget. Inte ens fotomodellen är helt borta. I SAS fall syns hon längst upp förklädd till frågeguide.

Försök att ändra besökets riktning

SAS har även med en stor braskande annons med olika erbjudanden om billiga flyg. Man undrar hur de tänker. Den som kommer till platsen för att boka ett flyg till Berlin ändrar sig knappast för att man erbjuder ett billigare flyg till London. Respekt för kunden visar det i alla fall inte.

Modern marknadsföring lyssnar

God webbdesign här hade varit att rensa första sidan från allt utom formuläret och lägga resten som menyval. Och att inte så ängsligt försöka sälja mer utan lita på besökarens intelligens. Den som vill se erbjudanden klickar på den länken.

Modern marknadsföring är att lyssna på kunden - inte att prata om sig själv.

Seppo Salmivuori

Har du synpunkter eller invändningar? Skriv en rad!