<%@ Language=VBScript %>

<%WritePageName%>

Om icke-branding

Det talas mycket om öppenhet och trovärdighet som faktorer för framgång, nu när sociala medier och brukarmedverkan börjar ta över. Och så är det, men det finns exempel på motsatsen. Det handlar inte om ny teknik eller snygg design. Det handlar om vardagligt gnetande och om att leverera.

Mottrend till öppenhet

Det finns företag som inte följer trenden mot mer öppenhet och och klarar sig bra ändå. Apple, IKEA och Ryan Air är några. De klarar sig för att de ger kunderna precis vad de vill ha. Då bryr man sig inte om företaget i övrigt. Men det finns andra och intressantare exempel.

Den fula ankungen

Världens fulaste nätplats är förmodligen Craigslist. Den bryter mot alla kända regler för design, marknadsföring och strategier för branding. Ändå räknar man med att i år dra in runt en miljard kronor. Med endast trettio heltidsanställda.

Varken marknad eller sälj

Företaget gör ingen marknadsföring eller branding. Man har ingen marknadsavdelning eller säljorganisation. "De anställa arbetar enbart med programmering, bokföring och kundsupport", skriver Gary Wolf i en intressant artikel om företaget i Wired.

Ohejdbar expansion

På Craigslist arbetar man metodiskt med rutinmässiga uppgifter. Deras strategi för expansion är en "långsam, gnetande och till synes ohejdbar tillväxt av nya nätplatser, kopierade på de gamla och lanserade helt utan marknadsföring eller PR", skriver Wolf. Man litar på att besökarna hittar till tjänsten med tiden.

Vad är Craigslist

Så vad är Craigslist? Enligt Wikipedia är man "ett nätverk av forum för annonsering inom en rad områden som jobb, fastigheter, personligt, till salu, uppdrag, jobbansökningar, diskussioner och så vidare". En portal för det mesta alltså.

Annonstorg

Craig Newman skapade Craigslist 1995. Enligt Wolf har Newman en förkärlek till tråkigt rutinarbete. En egenskap som förmodligen ligger bakom de enorma framgångarna. Från början granskade han själv varje annons och förde in dem för hand. Det betalade sig i brukarnas förtroende.

Att tjäna allmänheten

Vad är företagets filosofi, eller vision om man så vill? Enligt Craig Newman är det: "Folk är i grunden anständiga och pålitliga och i allmänhet mest intresserade av att klara av sin vardag. Kundservice är att tjäna allmänheten."

Enbart textlänkar

Craigslist fick sin nuvarande form 1999. Man har i stort sett bevarat utseende och funktioner sedan dess. Redan då ansågs den vara ful och man får ständigt kritik för den omoderna designen, som enbart består av textlänkar i blått.

Många vill redesigna

VD Jim Buckmaster berättar att de som kritiserar den omoderna designen utan undantag kommer från byråer, som vill ha uppdraget att omdesigna den. "Vi får mycket kritik från våra besökare, men aldrig på att det är fel på formgivningen. Vi har flest annonser och flest besökare, så något måste vi göra rätt".

Vil inte sälja

Så vad är det man gör rätt? Låt oss börja med att se på hur man ser på intäkter. "Företag som är ute efter att maximera sina intäkter försöker sälja så mycket som kunderna tål". Säger Buckman till Wired. "Vi har ingen som helst ambition att göra det, vilket förmodligen ligger bakom våra framgångar".

Smart att vara okommersiell

Det finns något smart i denna skenbart okommersiella attityd. Det smarta, avsiktlig eller ej, ligger i att man inte skrämmer bort alla som kommer i närheten genom att försöka sälja så mycket som det går. Tvärtom, man försöker inte sälja alls.

Den största jobbförmedlaren

Det mesta på deras nätplatser är gratis. Det enda man tar betalt för är platsannonser och husannonser. Och säljer man över en miljon platsannonser i månaden för $75/st behöver man inte ta betalt för resten. Craigslist har på köpet blivit den största arbetsförmedlaren alla kategorier.

Kamp mot skräp ger förtroende

På Craigslist är man inte rädd för att gneta med rutinuppgifter. Varje dag sitter man och går igenom annonser och rensar bort spam och olämpligt innehåll. Man gör det för att man vet att det är det enda som håller i längden. Man för en ojämn kamp mot skräpet, men man gör så gott det går och litar på de vanliga besökarna.

Vår tids största varumärke

Miljoner besökare tackar med att ge sitt förtroende. Folk finner livspartner, köper bil och hittar nya jobb och massor av annat. Craigslist, som struntar i branding, har på det sättet blivit ett av vår tids största varumärken.

Seppo Salmivuori

Har du synpunkter eller invändningar? Skriv en rad!