<%@ Language=VBScript %>

<%WritePageName%>

E-post är ledningens ansvar

E-post är ett av de kraftfullaste verktygen vi har för marknadsföring. Men den har varit borta ett tag från uppmärksamheten. Medan vi var upptagna med att lära oss RSS, bloggar och diskutera sökoptimering smög sig e-posten tillbaka. Det är dags, särskilt för VD:ar och ledningar, att återupptäcka ett överlägset verktyg för goda relationer med kunder och besökare.

Effektiv och billig kundkommunikation

Alla som aktivt arbetar med e-post i det dagliga umgänget med kunder och prospekt känner säkert igen detta. E-post är den effektivaste och billigaste metoden att underhålla en kundrelation med. Att skicka ett enkelt tack- eller bekräftelsebrev efter ett köp och i det lägga till ett extra budskap är ett överlägset sätt att få gratis uppmärkamhet hos en redan intresserad och engagerad målgrupp.

Inkommande e-post en guldgruva

Studera all e-post som strömmar in till företaget. Det kan vara frågor till support, reaktioner på kampanjer eller spontana brev. Där finns massor av exempel på hur kunder lovordar de fördelar de har uppnåt med köpet eller på förslag till förbättringar eller rent av hur de rekommenderar andra att ta kontakt.

E-posten avgörande för varumärket

En välskött korrespondens har en oerhörd betydelse för varumärket. Det beror på det enkla faktum att vi alla tycker om goda relationer. Vi vill känna att vi betyder något. Är vi nöjda med ett köp vill vi berätta det för någon. Därför är det så viktigt med lyhördhet. En enkel formulering i ett brev kan stärka lojaliteten medan ett enda felaktigt ord kan få förödande konsekvenser.

Kraftfullt verktyg

Detta vet redan alla som på ett seriöst sätt använder e-post i marknadsföringen. Men vet företagsledningarna om vilket kraftfullt verktyg de har tillgång till? Det verkar inte så eftersom epost knappast har den status som TV-reklam eller SEO har. Snarare tycks det som om e-post fortfarande ses som lite suspekt, någonting som spammare håller på med.

Allt mer omfattas av e-post

Lite i bakgrunden, liksom i förbigående, har e-posten stärkt sin ställning de senaste åren. Den har blivit ryggraden i vår kundkommunikation. Knappast någon transaktion eller affär görs idag upp utan att e-post är inblandad. Vanligen går det åt tre eller fyra brev. Kontakt, förfrågan, bekräftelse, kontrollfråga, tackbrev och uppföljning är bara några exempel på hur det kan se ut.

Verktyget framför ögonen

Vi umgås via e-post, vi beställer rapporter, vi deltar på bloggar. Vi prenumererar på nyhetsbrev och laddar ner coola program. Allt detta kräver att vi lämnar ut vår e-postadress. Även företagsledningar och VD:ar gör det. De har verktyget framför ögonen varje dag. Märkligt då att de inte ser potentialen i det.

E-post dominerar marknadskommunikationen

E-post är kraftfullt. Den dominerar faktiskt den digitala marknadsföringen. Undersökningar visar att så mycket som mellan 60 och 90 % av den totala marknadskommunikationen sker via e-post. Trots detta är den fortfarande så styvmoderligt behandlad. Hur många företag har idag en särskild budget för e-post? Eller en utarbetad e-poststrategi?

Dags att inse betydelsen

Företagsledningarna måste börja inse hur stor betydelse e-post har för deras organisation. Hur den är inblandad i varje kommunikationstillfälle, varje social händelse som berör företaget, i varje marknasdsföringsaktivitet. Hur den förvandlar engångsaktiviteter till varaktiga relationer. Hur den skapar ambassadörer och hur den kan förstöra företagets rykte på ingen tid alls om den inte sköts.

Strategier och enhetliga metoder

Det är hög tid att ledningarna inser detta. Det är dags att betrakta e-posten som den kraftfulla kommunikations- och marknadsföringskanal den är. Det måste utarbetas strategier och enhetliga metoder för hur man svarar på e-post från kunder och andra. Resurser måste avdelas för detta, ansvar och befogenheter måste utfärdas. Alla som har kontakt med kunder måste veta hur brev besvaras. Det är inte upp till var och en att sköta sin korrespondens efter eget huvud. Eftersom företagets varumärke hänger på den är det företagets ansvar.

Följande frågor måste utredas och besvaras:

Ta kontroll över kommunikationen

De företagsledningar som tar detta på allvar och verkligen avsätter medel och utser ansvar för detta har en god chans att ta verklig kontroll över varumärket och kundkommunikationen. Det är en förutsättning för framgång i den nya verklighet som internet håller på att skapa.

Seppo Salmivuori

Har du synpunkter eller invändningar? Skriv en rad!