<%@ Language=VBScript %>

<%WritePageName%>

Konvertera besökare/läsare till kunder

Att få en intresserad besökare till webbplatsen är bara det första steget. Sedan gäller det att bygga ett förtroende som utvecklas till en relation och ett köp.

Köpbeslutet är emotionellt

Medan våra behov av varor och tjänster avgörs av förnuftet, är själva köpbeslutet emotionellt. Översatt till webbförhållanden betyder det att vi handlar rationellt när vi väljer att stanna på en webbplats, men låter känslorna styra om vi sedan handlar där.

När alla förnuftiga skäl för ett köp som lägsta pris, bästa kvalitet, flest fördelar osv är uttömda, gäller det att skapa ett emotionellt tryck för att utlösa köpbeslutet. Varan eller tjänsten i sig framkallar sällan några känslor. Men texten omkring kan göra det.

Det är verben som gör det

Ok, hur skriver man säljande webbtexter med känsla? Här är ett tips: Det är inte adjektiven som gör det, det är verben.

Springa eller rusa, äta eller njuta? Man kan höja temperaturen i en text bara genom att använda mer aktiva verb än vanligt. Verb som skapar inre bilder hos läsaren.

Springa och rusa betyder båda att någon rör sig fort, men medan springa är neutralt antyder verbet rusa att det har hänt något. Och det är stor skillnad på att äta en middag och att njuta en.

Studera det här exemplet

När det är vinter och kallt ute, är det skönt att ta på sig en vacker och varm pläd, gjord av äkta ull. Varför frysa när man kan värma sig?

Det låter ju bra, men så här kan man skriva istället: När det är vinter och kallt ute, är det skönt att svepa in sig i en vacker och varm pläd, gjord av äkta ull. Varför huttra när man kan gosa sig?

Svepa in sig är mer beskrivande än ta på sig och huttra och gosa är mer emotionella än frysa och värma.

Förslag till ersättningsverb

Här är en liten lista på förslag till ersättningsverb. Du kan säkert hitta på fler. Det finns bra synonymlexikon på webben.

Det är värt lite ansträngning att arbeta med verben. De skapar livliga inre bilder hos läsaren och höjer den emotionella laddningen. Det ökar chansen att din text utlöser ett köpbeslut.

Seppo Salmivuori

Har du synpunkter eller invändningar? Skriv en rad!