<%@ Language=VBScript %>

<%WritePageName%>

Varumärket sitter i betraktarens öga

Webben är en avslöjande plats för tomma varumärken. På en webbplats förväntar sig besökaren nytta. Något i vid mening användbart. Möts besökaren då enbart av snygg grafik och tidskrävande flashanimationer och har svårt att hitta nyttan är hon eller han snart borta.

Starka varumärken levererar

Webben tar tillbaka varumärkesbyggandet till ursprunget; att skapa förtroende för företaget genom att leverera det som utlovas. Vilka är världens starkaste varumärken idag? Knappast Jordan, YSL, Adidas eller Kellogs. Det är Google, Ebay och Amazon. Webbplatser som levererar.

Google är användbar

Google är inte ett starkt varumärke därför att de har en färgglad logotype eller en fräck webbplats. Tvärtom är deras webbplats ett under av enkelhet med bara ett formulär och en knapp: Sök. De levererar nytta.

Webben skoningslös mot marknadsförare

På webben krävs det att man bevisar sitt värde. Det gör man genom att leverera den nytta besökaren vill ha. På det sättet är webben en skoningslös plats för traditionella marknadsförare. De som tänker i logotyper och grafiska profiler. Besökarna struntar i sådant.

En webbplats är inte en butik

Jag har inget emot en snygg grafisk profil. Useendet styr känslor i hög grad och det är med känslorna vi fattar köpbeslut. Men min poäng är att på webben är besökaren ensam och suverän. En webbplats är inte en butik där man är omgiven av förväntningar.

Både förnuft och känsla styr beslut

Vi kommer fram till ett köpbeslut med förnuftet. Vad finns det i det här för mig? Har jag nytta av det här? Har jag förtroende för det här företaget? När vi sedan tar själva beslutet styrs vi av våra känslor. Så att när både nyttan och utseendet finns där blir beslutet oemotståndligt. Men nyttan måste finnas där.

Ta bilreklam som exempel. Där körs bilarna i drömlika landskap till maffig musik. Vi kanske låter oss förföras av fantasin till att fundera på just det bilmärket. Men när vi besöker webbplatsen vill vi läsa om säkerhet. Inte se filmerna en gång till. För mycket flash och vi är borta.

Webben funktionell

Det har att göra med att en webbplats är en extremt funktionell plats. Om saker fungerar smidigt och det är lätt att hitta och se hur man ska göra för att få det man vill, upplever vi webbplatsen som bra. Är det krångligt att hitta och allt är långsamt är allt bara dåligt. Och det är förödande för varumärket.

Varumärke på webben måste leverera

Webben utmanar varumärkena till att vara nyttiga. Det går inte att gömma sig bakom läckra brandingkampanjer. När de kommer till webbplatsen är besökarna skoningslöst intresserade av vad som finns där för dem och inget annat.

Webbplatsen måste leverera kvalitet, nytta, användbarhet och bekvämlighet. Detta är de attribut som dagens medvetna besökare kräver och som utmärker de varumärken som vill nå framgång på nätet.

Seppo Salmivuori

Har du synpunkter eller invändningar? Skriv en rad!