<%@ Language=VBScript %>

<%WritePageName%>

Missa inte det enkla och uppenbara

Innehåller din nätplats bara enkla och uppenbara saker? Sådant som dina besökare verkligen vill ha? Då är chansen stor att du lyckas.

Alltför mycket att välja på

Många nätplatser är fulla av valmöjligheter och alternativ. Massor av material finns där därför att någon har tyckt att "detta måste vi visa på nätet". Det är att be om att misslyckas med sin webbsatsning.

Besökarna vill inte ha flera alternativ

Besökarna på en nätplats kommer inte dit därför att de vill ha ännu fler alternativ. Nätets själva natur är valmöjlighet. När vi letar efter något där har vi tillgång till hur mycket som helst.

Frustrerande att klicka på fel länk

Det är både tidsödande och frustrerande att klicka på olika alternativ i sökresultaten bara för att ständigt komma till fel ställe. När vi sedan äntligen hittar en plats som verkar ha det vi letar efter är det sista vi vill att tvingas leta igen.

Hemmablinda

Många webbteam verkar tro att deras besökare tänker som dom själva. Alltså lägger de dit det som de själva tycker är viktigt och missar därför det som är uppenbart för alla andra. De är hemmablinda.

Kunden i fokus

Kunden i fokus och att sätta kunden främst är inte bara fraser som går hem på kick-offer och konferenser. För nätplatsen är de den bistra verkligheten. Levererar den inte vad besökarna vill ha misslyckas den.

Mer fotarbete

Detta är svårt men nödvändigt. Det är så mycket enklare att sitta på kreativa möten och spåna om vad "vi ska ha på nätplatsen" än att verkligen ta reda på vad besökaren vill. Det senare kräver mer fotarbete än tankearbete.

Hårt arbete att tänka nytt

Själv har jag syndat mycket mot detta. Jag är medskyldig till många mind-maps och komplicerade flödescheman över nätplatser som skulle bli så fantastiska. Det är ett hårt arbete att ta sig ur detta tänkande. Men nödvändigt.

Nätplatsen ingen broschyr

Låt oss ta ett enkelt exempel. Många reseföretag tror att deras nätplats bara är ett nytt sätt att visa broschyren och lägger in samma saker. Vi väljer inte resmål på nätet. Där spelar annat in.

Det enkla och det praktiska

Men när vi väl har valt vårt mål vill vi läsa om det där. Vi vill läsa om hur man bor, vad det kostar och vilka särskilda erbjudanden, som gäller just där och annat praktiskt. Inte om hur vackert det är eller vilka andra alternativ som finns.

Låt inte nätplatsen svälla

Nätets styrka är samtidigt dess största svaghet. Det är stort och, åtminstone till synes, billigt. Det är lätt att en nätplats sväller ut till hundratals sidor därför att man tror att "det är nog bra att visa detta också". Det är också lättare, man slipper välja bort.

Svåra val bakom framgång

Men en framgångsrik nätplats bygger på massor av tuffa val. Det gäller att välja bort allt som inte gagnar syftet; Att betjäna besökaren så att hon snabbt ser att hon har kommit rätt och enkelt kan utföra det som var avsikten med besöket.

Ta reda på vad besökarna vill

Detta är den stora utmaningen med att sköta en nätplats. Att förstå och ta reda vad besökarna verkligen vill och fundera ut det bästa sättet att uppfylla det. Det kräver en förmåga att se det uppenbara och enkla.

Fokuserad nätplats inbjuder till läsning

Besökarna är otåliga och trötta på att leta och klicka på måfå. Om de ser att din nätplats är fokuserad på det viktigaste, slutar de att klicka runt och börjar läsa. Då har du fångat in en intresserad besökare och det roliga kan börja.

Det uppenbara valet

En framgångsrik nätbokhandel som adlibris väljer att toppa första sidan med de två titlar som säljer bäst. Det är det uppenbara valet. Du måste hitta det som är uppenbart för dina besökare. Det kanske är enklare saker än du tror.

Seppo Salmivuori

Har du synpunkter eller invändningar? Skriv en rad!