<%@ Language=VBScript %>

<%WritePageName%>

Bilder måste stödja innehållet

Säkert har du också sett alla dessa företagsnätplatser med bilder på leende unga män och kvinnor, som lutar sig över bord eller datorer. Eller på tjusiga byggnader med välklädda människor på språng. Man verkar tro att dessa bilder lyfter platsen. Det är tvärtom.

Lönsamma nätplatser har inte snygga bilder

När såg du en bild på en leende människa på någon av världens mest framgångsrika nätplatser? RyanAir har inga modeller. Inte heller Ebay, YouTube, Amazon, Blocket eller någon av alla de nätplatser som dagligen attraherar miljoner besökare. Vad kan det bero på?

Besökaren har ett ärende

För att reda ut detta måste vi gå till grunderna med hur nätet fungerar. Den som kommer till en nätplats har ett ärende, ett syfte. Detta enkla faktum förtjänar att påpekas gång på gång. Ändå tycks så många glömma det hela tiden. En snygg bild kan väl inte skada?

Lätt att ta betalt för utseende

Det viktigaste för många byråer tycks vara att nätplatsen ska vara så snygg som möjligt. När formen väl är bestämd får innehållet anpassas efter den. Det är en rest från reklambyråtänkandet där AD:en bestämmer. Dessutom är det lättare att ta bra betalt för en snygg plats än en ful.

Snygg bild drar till sig blicken

Vad är det då för fel på bilder på snygga människor? Det som är bra utanför nätet är inte nödvändigtvis bra på nätplatsen. En bild på en snygg fotomodell i en broschyr drar blicken till sig. Det är det som är syftet med bilden. Där fungerar det.

Bilden distraherar

På nätplatsen är det tvärtom. Eftersom vi människor egentligen är mest intresserade av varandra än något annat, är en bild på en snygg människa en mycket kraftig signal. Blicken dras ofelbart till ansiktet. Det är förödande för resten av innehållet.

En nätplats är ingen broschyr

Den besökare som kommer till platsen med ett bestämt syfte blir helt enkelt distraherad av en bild. Bilden motverkar besökarens avsikt. Vilket väl inte var meningen? Det är helt enkelt feltänkt. Platsen behöver inget som drar blicken till sig. Besökaren är ju redan där. En nätplats är ingen broschyr.

En bild kan skada platsen

Den bild som var tänkt att vara ett trevligt inslag och lätta upp designen på nätplatsen verkar alltså i helt motsatt riktning. Den skadar platsen. Tänk om RyanAir hade en bild på en leende kvinna mitt på sidan. Det skulle bara distrahera besökaren från att se bokningsformuläret. Det är det nog ingen som vågar föreslå.

Webbdesign handlar inte om utseende

Webbdesign handlar inte om att formge med bilder. Utgångspunkten för designen får inte vara utseendet utan syftet med besöket. Alla element på platsen måste underlätta för besökaren att sköta sitt ärende. Det är det enda som räknas om inte nätplatsen enbart ska kosta pengar utan att ge något tillbaka.

Webbdesign är design med ord

Ta bort orden på din nätplats och se vad du har kvar. Ta bort bilderna och du har ändå en fungerande plats som besökaren kan ha användning för. Att formge för nätet är alltså att utgå från texten. Eventuella bilder ska enbart stödja texten och underlätta för besökaren.

Bilde ska stödja texten

Det är alltså inte så att alla bilder är fel. Långt därifrån. Det gäller bara att välja bilder, som tillför något, bilder som inte dominerar och tar över uppmärksamheten. Välj alltså bilder som ger texten stöd och som är nödvändiga för innehållet.

Bilder på riktiga människor

Men om du nu vill ha bilder på människor? Visst, det går bra, bara du inte använder fotomodeller. Om du till exempel ska illustrera ett arbetsmoment med ett foto. Använd då verkliga medarbetare i en riktig situation, som det går att skriva en vettig bildtext till. Då tillför bilden något och besökaren får något verkligt att titta på. Det stärker ditt budskap. Bildtexten är för övrigt ett av de heta ställen som verkligen läses. Använd det.

Var hård

Använd gärna bilder på din nätplats, men aldrig med det enda motivet att det är snyggt. Var hård i bedömningen och fråga dig vad den tilltänkta bilden tillför. Inte till platsen utan till besökaren. Det är det enda som räknas. Besökarens nytta. Glömmer du det, har du snart ingen nätplats att sköta.

Seppo Salmivuori

Har du synpunkter eller invändningar? Skriv en rad!