<%@ Language=VBScript %>

<%WritePageName%> <%WritePageName%>

Nya vägar till kunden

Nätet har vänt upp och ner på alla gamla sanningar om marknad och försäljning. Ingen av de beprövade metoderna fungerar längre. Ändå envisas många med att använda dem. Det är som om det som pågår är för stort för att de ska se vad som händer.

Företag som inte förstått

Fortfarande finns det företag som tror att det räcker med ett uppseendeväckande budskap. Som tror att en aggressiv marknadsplan kommer att fungera. Som tror att ett uppblåst varumärke ska vända den nedåtgående trenden. Företag som inte har förstått någonting.

Säljare som inte förstått

Fortfarande finns det säljare, som tror att kalla telefonsamtal fungerar. Som tror att det går att boka ett möte bara genom att ringa upp någon och imponera med ett slagkraftigt budskap. Som tror att någon kommer att svara på deras meddelande i röstbrevlådan.

Störande metoder

Det är inte bara så att de gamla metoderna att sälja och marknadsföra inte fungerar längre. De är störande, irriterande och motverkar sitt syfte. Kunderna avskyr dem. Häri ligger en paradox: kunderna hatar försäljning, men de vill gärna köpa.

Drömtid för annonser

De gamla metoderna utvecklades under en tid då det bara fanns några få och dominerande medier. I en tid när utbildningsnivån var lägre och kunderna knappt kunde jämföra sig med fler än de närmaste grannarna. Det var en drömtid för annonsörer. Folk var märkeslojala och lättledda.

Omvänd marknad

Så är det inte längre. Nu har perspektivet vänt helt om. Företag gör marknadsundersökningar. Men det gör kunderna också, de undersöker företagen för att se vad de går för. Företagen försöker skapa starka varumärken. Det gör även kunderna genom att skapa profiler på nätet.

Kunderna annonserar

Företag annonserar. Det gör kunderna också. Varje sökning i Google är en annons. "Se här, jag letar efter detta, finns det någon som har ett bra erbjudande?" De företag som inte är uppmärksamma och svarar med ett bra anbud, har förlorat. Kunden är hos konkurrenten.

Uppmärksamhet och närvaro

För att sälja på nätet krävs att man är uppmärksam på kundernas önskemål, är ärlig och öppen med vem man är och vad man vill. Här är några förslag på inslag, som en modern säljare bör ha i sin marknadsplan:

Var påläst

Utöver detta krävs att man inför varje säljmöte läser på för att ta reda på så mycket som möjligt om kunden. Att komma till ett möte och inte veta något om den personen och hennes företag eller affärer gör bara ett fåraktigt intryck.

Fråga och ha idéer

Vet man inget kan man inte ställa intresserade frågor och alltså inte heller komma med bra idéer. Två saker som är helt nödvändiga inslag i ett bra säljmöte i dagens affärsmiljö.

Allt lämnar spår

Nätet har blivit en seriös affärskanal där allt av vikt passerar på ett eller annat sätt. Ingen surfar på måfå längre. Allt besökarna gör på nätet lämnar spår och sänder signaler.

Är du beredd

Som marknadsförare och säljare är det vårt jobb att uppfatta dessa signaler och ge relevanta svar. De kunder som är intresserade av det vi har att erbjuda gör allt för att tala om det för oss. Är vi beredda att lyssna? Nu är det kunden som annonserar och vi som svarar.

Seppo Salmivuori

Kommentera gärna artikeln här nedan. Just nu utvärderar jag den här funktionen.