<%@ Language=VBScript %>

<%WritePageName%>

Mätbara resultat direkt

Tro inte på det gamla skämtet att statistik är den värsta formen av lögn. Siffrorna ljuger inte. Det gäller särskilt för oss som arbetar med internetmarknadsföring och nätplatser. Vår framgång kan enkelt mätas i siffror. På nätet kan man inte gissa eller lita på sin intuition. Se där en svårsmält sanning.

Intuition leder fel

Vi vill så gärna tro att erfarenhet och magkänsla leder rätt. Det är mänskligt eftersom det ofta tycks fungera i det vanliga livet. Och om man tror att marknadsföring via nätet är som vanlig reklam i en spännande ny kanal blir det helt galet.

Traditionell reklam skapas ad hoc

I traditionell reklam skapar man sina enheter efter just erfarenhet, intuition och allmänt tyckande att "det här blir bra". Så kan man göra därför att det sällan mäts vilken effekt en annons har. De mått som finns är trubbiga. Antal exponeringar brukar vara det närmaste man kommer en konkret siffra.

Men tänk om man kunde se exakt vilka som tittar på en annons och vilka av dessa som gör det annonsen uppmanar till. Och sedan gå tillbaka till dem som skapar annonserna med den kunskapen. Då skulle det bli slut på gissandet och besluten efter magkänslan. Då skulle man få en evidensbaserad marknadsföring byggd på resultat.

Evidensbaserade beslut

Ordet evidensbaserad kommer från medicinen, som ju använder metoder och behandlingar baserade på bevisade resultat. Man kan inte grunda livsavgörande insatser på gissningar och intuition. Man måste hålla sig till siffrorna. Vi måste kunna lita på att de vet vad de gör.

På nätet syns allt direkt

Alla åtgärder som görs på en nätplats ger omedelbart avtryck i loggfilen. Allt vi gör kan mätas och effekterna kan studeras ända ner på individnivå. Det går att följa besökarna och se vilka vägar de tar genom platsen och hur länge de stannar på varje sida. Det är ovärderlig kunskap.

Skaffa ett webbanalysprogram

Har du ännu inte gjort det är det hög tid att skaffa ett bra analysprogram och börja studera dina besökares beteende. I loggen ligger sanningen. Man behöver inte gissa, det är bara att se efter. Det öppnar fantastiska möjligheter att prova sig fram till det som fungerar.

Exemplet söktjänstannonsering

Vi tar ett konkret exempel, annonsering på söktjänsterna. Man betalar varje gång en annons blir klickad. Det gäller alltså att finna den annons som ger flest affärer till minst antal klick.

Har man väl funnit de rätta signalorden skapar man två eller tre annonsvarianter och ser hur de går. Sedan låter man den bästa annonsen vara och varierar de andra. När någon visar bättre resultat låter man den vara och ändrar på de sämre. Så där kan man prova sig fram och hela tiden öka effekten.

Prova, ändra och prova igen

På liknande sätt kan man testa olika lösningar på nätplatsen. Ju mer du provar och studerar resultatet desto bättre vet du vad som händer. Och desto mindre blir du beroende av gissningar och tyckanden. Ju mer du vet desto bättre kan du stå emot alla de som kommer och har åsikter om hur företagets nätplats borde vara och se ut.

Resurs för kunskap om besökarna

Nätplatsen är en fantastisk resurs för kunskap om besökarna, vilket ofta är desamma som företagets kunder och prospekt. Vi ser direkt vilket innehåll de är intresserade av, vad de gör och vart de tar vägen efteråt. Men vi kan också se hur andra bedömer vårt innehåll.

Vad säger andra

Antal ingående länkar är nätets hårdvaluta och ett bra mått på hur väl vi lyckas med vår marknadsföring. Är vi omtalade på bloggar och andra forum? Är företaget betygsatt på någon av dessa platser där kunder kan avge omdömen? Se till exempel Eniro. Diskuteras företaget någonstans. Vad skriver man? Det handlar om Web 2.0. Lite egosurfning skadar inte.

Ledningen förstår siffror

Ju mer du vet vad som händer och ju fler siffror du har på vad besökare och andra gör eller tycker om företaget desto bättre står du rustad. Särskilt när någon från ledningen, efter att ha pratat med någon viktig person som har tyckt till om platsen, eller någon annan tyckare kommer med åsikter om vad du borde göra.

Företagsledningar brukar ofta vara dåligt insatta i hur nätet fungerar. Har du siffror att peka på brukar det inte bli någon vidare diskussion. Siffror förstår de.

Seppo Salmivuori

Har du synpunkter eller invändningar? Skriv en rad!