<%@ Language=VBScript %>

<%WritePageName%>

Nöj dig med få men viktiga besökare

Det går inte att tillfredsställa alla. Det gäller i vanliga livet och det gäller på nätet. Om du försöker göra alla nöjda blir ingen nöjd. Detta är ett av de vanligaste misstagen även stora och resursrika företag gör på nätet.

Myt att nätet är billigt

Det beror på en utbredd missuppfattning att det skulle vara billigt att distribuera och publicera information via Internet. Därför kan man väl lika gärna lägga ut allt man har för att vara säker på att inte missa någon. Alltid är det väl någon som har nytta av det. Eller?

Dyrt att publicera

Att publicera är aldrig billigt. Att publicera material på nätet handlar om mer än att skicka informationspaket. Paketen är kanske billiga att skicka, men innehållet kostar. Det kostar att ta fram, det kostar att marknadsföra, det kostar att läsa.

Många av de tidskrifter som startade som rena nättidningar har tvingats att även ge ut en pappersupplaga. Det beror på nätets speciella egenskap att allt är osynligt. Nätet är billigt men man syns inte och tjänar alltså inget.

Publicera endast intressant material

Marknadsföring har blivit allt dyrare i en värld överlastad av information. Att publicera är att marknadsföra och den effektivaste marknadsföringen är att publicera material som är tillräckligt intressant för besökarna.

Stora företag stora nätplatser

Stora företag och organisationer har nu upptäckt att deras nätplatser behöver besökare. Och de gör nybörjarmisstaget att tro att ju fler desto bättre. För att locka så många som möjligt belamrar de dem med material. Se bara på de stora medieföretagens nätplatser.

Varje besök kostar

Man tror att varje besök är värt något. Det är det inte. En besökare som studsar ut direkt innebär bara en kostnad. Besökaren förlorar tid och företaget förlorar i varumärke och anseende. En besviken besökare återvänder inte.

För mycket material förvirrar

För varje målgrupp du försöker tillfredställa blir en annan utanför. Försöker du göra många grupper nöjda samtidigt känner sig alla utanför. Och för varje nytt material du lägger upp på nätplatsen ökar du förvirringen över vad du vill och vad besökaren får.

Välj dina besökare

Du måste välja vilka du vill ha som besökare och anpassa materialet efter dem. Genom att rikta dig till ett fåtal får du dessa att känna sig utvalda. En person som känner sig tilltalad och utvald blir naturligt mer intresserad och benägen att göra det du vill. Se även om att skapa en persona.

Behandla besökarna som kunder

För mycket material gör nätplatsen svårnavigerad och svår att överblicka. Besökare är notoriskt otåliga och är borta direkt om de inte ser något av värde. Publicera bara sådant som verkligen tillför dina besökare något. Behandla dem som om de vore riktiga kunder i en butik. Vilket de ju är.

Klassning viktigare ju mer material

Måste du ha med mycket material blir klassificieringen av det desto viktigare och dyrare. Det måste ordnas på ett naturligt sätt. Annars är det bara förvirrande och du förlorar besökare. Finns det redan en färdig klassning, som för böcker eller musik, använd den. Se till att besökarna känner igen sig.

Anpassa dig efter dina viktigaste besökare

Alla vi andra får anpassa oss efter våra resurser och koncentrera oss på våra viktigaste besökare och försöka möta deras behov och önskemål. Helst överträffa deras förväntningar. Det är det enda sättet att få en lönsam nätplats.

Seppo Salmivuori

Har du synpunkter eller invändningar? Skriv en rad!