<%@ Language=VBScript %>

<%WritePageName%>

Konsten att lyssna

Det är mycket tal om sociala media nu. Företagens webbstrateger funderar för fullt på hur man kan använda Twitter, Facebook och liknande i marknadsföringen. Alla är nybörjare och måste lära sig något nytt, eller gammalt: konsten att lyssna.

Ny situation

Det är en ovan situation för många företag. Marknadsföring på nätet har ju inga likheter med traditionell reklam. Det ligger en inbyggd motsättning här. Det går ju inte att marknadsföra till något som inte är en marknad.

Nätet inget massmedium

Företagen är vana att använda massmedier i sin reklam. TV, till exempel, bygger på att många ser samma sak samtidigt. Då går det att rikta ett budskap. Men nätet är inget massmedium. Där finns visserligen massor av besökare, men de tittar inte på samma sak samtidigt.

Högre hastighet

Dessutom är hastigheten mycket högre på nätet. Den alltid alerte Jacob Nielsen visar i sin senaste rapport att en ordinär TV-tittare fattar ett nytt beslut var 30:e minut eller mer, medan en nätbesökare gör samma sak var 10:e till 120:e sekund.

Besökarna flyktiga mål

Det är klart att det inte går att sikta på så flyktiga mål med sitt budskap. Och att annonsering inte fungerar på nätet börjar allt fler inse. Med undantag för sökmotorannonsering och riktade annonser i linje med besökarnas önskemål.

Det sociala nätet

Det krävs alltså nya strategier och de sociala medierna erbjuder nya fält att undersöka. I grunden är ju nätet socialt till sin natur. Det handlar om kommunikation mellan likvärda parter där ekonomiska muskler knappast ger några fördelar. Tvärtom, den som öppet skryter med sina resurser riskerar att ignoreras.

Förstå samtalets dynamik

Sociala medier är som stora samtalsgrupper där vi kommenterar, kritiserar, ger omdömen och rekommendationer till varandra. Hur ska då ett företag som vill märkas göra i ett sådant sammanhang? För att förstå det måste vi först förstå samtalets dynamik.

Aktivt lyssnande

I ett äkta samtal, till skillnad från en vanlig konversation, ingår moment av aktivt lyssnande. Det innebär att den lyssnande har full koncentration på vad som sägs, reagerar ofta och kanske repeterar det sagda med egna ord. Detta för att visa att man förstått och ge möjlighet till förtydligande.

Lyssna strukturerat

Att lyssna aktivt innebär alltså att lyssna strukturerat. Man har en metod för att säkerställa att man förstår det som sägs. Det ger förutsättningar för att kunna ge meningsfulla svar och inlägg.

Inte bara att ge sig in

Det företag som vill börja använda sociala media för att se vilka möjligheter som finns bör alltså utveckla metoder för aktiv lyssning i första hand. Det duger inte att bara ge sig in och börja chatta i tron att någon kommer att lyssna.

Verktyg för bevakning av media

Det finns massor av verktyg för den som vill övervaka sociala platser för att avgöra vilka som kan vara intressanta att ge sig in i. Google Blog Search, BlogPulse och Twitter Search är några. Det finns även svenska företag, t ex Aitellu, som erbjuder bevakning.

Börja med att lyssna

Om man ska delta i ett pågående samtal beror sedan givetvis på vad det handlar om. Rör det sig i närheten av det egna företagets produkter eller tjänster kan det vara värt att ge sig in. Men det gäller att börja försiktigt för att det inte ska gå snett. Det finns mycket att lära för den som är beredd att lyssna aktivt.

Vill man sedan vara med är det ett par saker det kan vara värt att fundera igenom:

Öppen och ärlig

Är du beredd att vara helt öppen och ärlig och även medge brister? Detta är en av de mest kritiska aspekterna på deltagande i sociala media. Alla försök att manipulera eller dölja saker upptäcks obönhörligt och konsekvenserna för varumärket kan bli katastrofala.

Tala inte bara om dig

Ett samtal är ett samtal och alla försök som företaget gör att bara tala om sig och sina produkter straffas. Förvänta dig inte att någon ska ge till dig om du inte är beredd att först ge själv. Erbjud din hjälp om du ser att någon behöver den. Sådant skapar förtroende.

Var personlig

Det är individer som deltar i samtal. Det duger inte att ha en företagsblogg med anonyma skribenter. Ingen kommer att ta den på allvar. Visa personlighet och var uppriktigt intresserad av de andra. Samma regler som i livet gäller på även på nätet.

Tillhörighet

Alla sociala sammanhang bygger på tillhörighet. Det är den kritiska faktorn. Det är något som bara kan uppnås genom vara lyhörd, aktivt lyssnande och bidra. Det är skillnad på att delta och att blanda sig i.

Värdefulla erfarenheter

Om du och din organisation vill bli framgångsrika i de sociala medierna gäller det alltså att vara delaktiga i de sammanhang som är intressanta för er, både på och utanför nätet. Och genom att öva på det aktiva lyssnandet samlar ni nyttiga erfarenheter som blir alltmer värdefulla inför framtida satsningar.

Seppo Salmivuori

Har du synpunkter eller invändningar? Skriv en rad!