<%@ Language=VBScript %>

<%WritePageName%>

Optimera för besökaren - inte söktjänsterna

De stora söktjänstföretagen som Google och andra tycker inte om sökoptimering. De vill ge relevanta sökresultat och fruktar att sökoptimerade platser inte är det. Den smartaste strategin är alltså fortfarande att optimera för besökaren - inte sökmotorn.

Oseriösa sökoptimeringsföretag

Tyvärr har de fog för sin oro. Alltför många mer eller mindre seriösa sökoptimeringsföretag sysslar med just det söktjänsterna avskyr. De riggar sina kunders nätplatser med allsköns knep och metoder för att det ska ge höga placeringar i sökresultaten.

Ändrade sökalgoritmer

Mot detta har söktjänsterna i huvudsak två motdrag. Den ena är att de ständigt ändrar sina sökalgoritmer, metoder att räkna fram platsernas ranking. Detta för att förhindra att den som känner till metoden kan utnyttja detta och få en konstgjord fördel.

Tecken på spam

Det andra är att de ständigt spanar efter tecken på överdriven sökoptimering. Det finns goda skäl att anta att Google och de andra medvetet sänker rankningen för platser som är alltför uppenbart sökoptimerade.

Många nyckelord fel signal

Ta en metod som var populär för några år sedan, och kanske är det fortfarande hos en del, att placera nyckelord på alla de "rätta ställena för sökoptimering". Det är en klar signal till söktjänsterna att den här platsen är sökoptimerad.

Söktjänsterna straffar direkt

Google och de andra noterar tacksamt budskapet och slänger igen dörren med ett hånleende: "vi ses kanske nån gång!" Tyvärr spelar det ingen roll om platsen till och med är relevant, i ägarens ögon i alla fall. Smart sökoptimering kan faktiskt vara just det som avgör att platsen åker ut.

Varningsflaggor

Saker som förr fungerade utmärkt för att ge en plats höga placeringar kan nu verka som varningsflaggor, eller spamfilter, för söktjänsterna. Det går inte att säga vad exakt dessa är, vi får anta att det handlar om olika kombinationer. Här är en lista på platser som i konventionell sökoptimering anses vara smarta.

Du har kanske fått lära dig att det är bra att ha nyckelord och nyckelfraser på följande platser:

Söktjänsterna snabba att fälla

Jag måste erkänna att jag själv förr brukade rekommendera något av detta, men har nu ändrat mig. Riklig förekomst av nyckelord på dessa platser är tydliga signaler till söktjänsterna att här har de ett misstänkt spamförsök. Och de är snabba att fälla.

Bäst utan metod

Eftersom det inte går att veta vilka av dessa platser eller í vilka kombinationer som varningsklockorna börjar ringa är det bäst att strunta i det helt. Den bästa strategin för sökoptimering är alltså att inte ha någon metod alls.

Varje plats har egna förutsättningar

Varje nätplats har sina egna förutsättningar att nå bra resultat i söktjänsterna. Det finns ingen universalmetod. Man måste se på varje plats för sig. Det enda som är konstant och hållfast är att se till besökarnas bästa.

Marknad för enkla lösningar

Det här är en insikt som det är svårt att förmedla. De flesta av oss vill ha enkla lösningar och vill gärna tro att det går att "ordna" bra placeringar i sökmotorerna med dessa metoder. Och så länge det finns sökoptimeringsföretag, som påstår att det går, har de en marknad.

Hur - inte var

Det finns ingen anledning att oroa sig för att nyckelorden förekommer för sällan och inte finns på strategiska ställen. Det viktiga är hur du använder orden, dina besökares signalord, inte hur ofta de syns. Om du skriver för dina besökare har du söktjänsterna med dig.

"Less is more"

Sparsamhet med nyckelord är faktiskt en dygd. Om du märker att du håller på att stoppa in ett nyckelord på ett ställe enbart därför att du tror att det är en bra plats, är du fel ute. Det finns heta ställen där besökarnas signalord bör synas, men då ska det vara för deras skull, inte för söktjänsternas.

Krystad text förkastas

Alltför uppenbart sökoptimerad text med många nyckelord låter bara fånig om man läser den högt. Låt någon annan läsa texten för dig och du hör direkt om den är krystad. Det kommer söktjänsterna också att tycka och, framförallt, dina besökare.

Lönsamt med professionell hjälp

Det är en konst att skriva bra texter för nätet som fungera både för besökare och söktjänster. En tränad webbskribent kanske kan se vilka nyckelorden är i en optimerad text, men det ska inte vara alltför uppenbart. Om du inte vill lägga ner det arbete som krävs för att träna upp förmågan kan det vara lönt att anlita en professionell skribent för dina viktigaste sidor.

Sökoptimeringens Zen

Bra sökoptimering handlar inte om metoder, det handlar om att veta vad dina besökare önskar. Det är sökoptimeringens zen: genom att inte sträva efter målet uppnår du det.

Seppo Salmivuori

Har du synpunkter eller invändningar? Skriv en rad!