<%@ Language=VBScript %>

<%WritePageName%>

Undvik betalda länkar

Internet består av nätplatser som länkar till varandra. All trafik av besökare till platserna går via dessa länkar. Marknadsförare av alla sorter vill självklart tjäna pengar på detta. Ett sätt är att köpa och sälja länkar. Nu har Google gett dessa en örfil.

Oro bland SEO-företag

För en tid sedan blev det stor oro bland sökoptimeringsföretagen. Framförallt i USA där fenomenet med betalda länkar är utbrett. Det man var upprörda över var att Google över en natt sänkte PageRank med flera poäng för de företag, bland dem ansedda Washington Post, som sålde länkar till sina kunder.

Hindra bruket av betalda länkar

Googles tanke var att om man sänker PageRank för dessa företag blir de mindre attraktiva för dem som vill höja sin egen PageRank genom att köpa nyckelordstäta ingående länkar. På det här sättet tänker man sig att kunna stävja oskicket innan det växer.

Avslöjade länkfarmer

Betalda länkar ska inte förväxlas med de länkfarmer, som var vanliga för några år sedan. Länkfarmer var klumpiga försök av en del sökoptimeringsföretag att ge kunder bättre ranking genom att länka till dessa via, ofta dolda, länksamlingar. De blev snabbt avslöjade.

Legitima länkar

Fenomenet med betalda länkar är betydligt mer sofistikerat och svårbedömt. Det kan ju finnas fullt legitima skäl att länka till en plats och få rimlig ersättning för det. Men man förstår Googles oro. Deras PageRanksystem bygger på förtroende för att de länkar som ligger till grund för bedömningen är seriösa.

Bra plats får bra länkar

Tanken är ju att en bra nätplats drar till sig länkar från andra som ser den som en bra resurs. Det är ju precis så vi själva vill ha det. Vi vill ju att en länk, som vi klickar på för att ta reda på mer om det som finns på målet, ska visa sig vara värd vårt intresse.

Missbrukat förtroende

Google vill med sin PageRank uppmuntra ett sådant förtroendefullt samarbete mellan nätplatser. Det är ju trots allt det nätet går ut på. Om då några vill utnyttja detta känns det som om man försöker missbruka ett förtroende.

Googles skrämskott

Nu vet man ju inte om Google med det här draget verkligen sänkte företagens PageRank med flera poäng eller om man bara visade upp en lägre siffra för besökarna. Bara Google själva vet och de berättar aldrig vad de gör. Troligen var det bara ett skrämskott eftersom många av företagen nu har fått tillbaka sin ursprungliga poäng.

Förebygg bestraffning

Det är troligt man gjorde så för att visa vad som kommer att hända om det går för långt. För att undvika att bli straffade i framtiden rekommenderar Google den som vill sälja länkar att lägga till "no followtaggen" till länken. Då följer söktjänsternas robotar inte länken och den ger därför inget bidrag till rankingen.

Betalda länkar inget nytt

Fenomenet med betalda länkar, med nyckelord i länktexten, är inget nytt. De smartare sökoptimeringsföretagen använde dem redan då andra höll på med länkfarmer och andra primitiva försök att lura sökmotorerna. Och det fungerade. Länkköparna fick bättre ranking och högre placeringar för de använda nyckelorden.

Hård kamp om marknadspengar

Kampen om företagens marknadsföringspengar håller på att flytta in på nätet. Och det är klart att den kampen blir hård. Men nätet är ett besvärligt medium för marknadsförare. Vad ska man ta betalt för? Googles PageRank och rankingen i sökresultaten är bland de få konkreta mått man kan peka på för kunderna.

Sökoptimera fritt - på egen risk

Det står naturligtvis var och en fritt att optimera sina sidor efter bästa förmåga och plånbok. Men söktjänsterna har naturligtvis också all rätt att själva avgöra vad de tycker är oärliga metoder utan att berätta vad de tänker göra åt det. Och de arbetar hårt på det.

Optimera för besökarna bästa strategin

Den bästa strategin är som vanligt att inte bry sig om det hela. Lämna sökoptimeringen till den som är road av det och arbeta på att förbättra dina besökares upplevelse av din nätplats. Det tjänar dessa på och din plats får med tiden allt bättre rykte och då kommer också resultaten i söktjänsterna.

Värdefullt innehåll motiverar länk

Det är inget fel i att länka till en annan plats om länken är motiverad och syftar till att visa på ett värdefullt innehåll på den andra platsen. Och det är inte ens säkert att det är fel att ta betalt för den relevanta trafik man på det sättet skapar.

luta dig tillbaka och se på skådespelet

Vad som är fel och riskabelt är att sälja länkar i den enda avsikten att höja mottagarens ranking. Det är detsamma som att be om bråk med Google. Det kan bli dyrt i längden. Så om du inte har planer i den riktningen kan du bara luta dig tillbaka och se vad som händer härnäst på denna minst sagt turbulenta skådeplats.

Seppo Salmivuori

Har du synpunkter eller invändningar? Skriv en rad!