<%@ Language=VBScript %>

<%WritePageName%>

Nätet är fritt men det finns regler

Sverige anses av många ligga långt framme när det gäller Internetanvändning. Då kan man vänta sig att Internetmognaden också har kommit långt. För användarna, nätplatsernas besökare är det sant. Men de som formger nätplatser, svenska webbyråer och reklambyråer hänger inte med.

Fortfarande finns det fullt av nätplatser som är trånga, fulla av ovidkommande material och med en formgivning, som verkar vara mer till för att imponera på kollegorna än på att möta besökarna. Webb- och reklambyråerna förstår ännu inte vad nätet går ut på.

Nätet är visserligen fritt, men det finns regler. Jag har suttit på möten med reklambyråer, som på fullt allvar hävdat att regler är till för att brytas. Som om besökarna uppskattar att behöva leta efter menyn. Hittar inte besökarna, är det för att de inte letar tillräckligt bra, verkar man anse.

Myten om friheten på Internet

Den här myten om nätets frihet härstammar naturligtvis från Internets första tid. Då var den en tummelplats för alla som kunde något om HTML och som drömde om en plats där alla skulle kunna säga vad som helst och där ingen var bättre än någon annan. Det var en vacker dröm, men verkligheten kom ifatt. Och likt alla radikaler blir även internetpionjärerna konservativa när de märker att utvecklingen fortsätter utan dem.

Ett nät består av knutar och länkar

För att det ska fungera krävs ett strikt regelverk, överenskommelser och standarder. En nätplats är inget värd om ingen länkar till den. Och eftersom man inte kan tvinga andra att länka måste man förtjäna det. Det enda sättet att få länkar från andra är att vara tillräckligt bra och följa reglerna. Nätet är ingen plats för amatörer längre. Inte om man menar allvar med sin nätsatsning.

Motstånd mot webbstandard

Det område där konservatismen syns tydligast är motståndet mot standarder. W3C har sedan länge givit riktlinjer för en god webbstandard, som separerar innehåll, form och funktion. Men svenska byrårer bryr sig inte. Istället envisas man fortfarande med att formge med tabeller och använda komplicerade skript för att komma runt de problem det skapar. Det ger tunga nätplatser med massor av kod som är dyr att ändra. Vilket kanske är meningen.

3G-nätet kräver webbstandard

Det är dags att mogna och börja använda modern webbstandard med Stylesheets, XHTML och XML. Ett tips: Mycket snart kommer besökarna att vilja använda sina 3G-mobiler för att se nätplatser och då är det försent att lära sig CSS och XML. Det är bäst att börja nu direkt.

Designen sekundär

Formgivningen av en nätplats är underordnad dess syfte och till för att underlätta för besökarna. Webbdesign är inte avsedd att tillfredställa designerns konstnärliga ambitioner. Trots det premierar designbranschen fortfarande meningslös, men formmässigt avancerad design med prestigefyllda utmärkelser. Det är allvarligt därför att det ger blivande formgivare helt fel signaler om vad som är bra webbdesign. Se till exempel Nikes prisbelönta nätplats.

Se upp för Flash

Det är tråkigt att behöva upprepa sig men Flashanimationer hör inte hemma på en nätplats. Flashanimationer görs av folk som hellre skulle göra reklamfilmer för TV men inte är tillräckligt bra för att få det. Istället ska nätplatsbesökarna plågas med deras alster. Jag har ännu inte träffat någon som inte letar efter Skip-knappen när de stöter på en Flashanimation.

En bra nätplats främsta tillgång är dess innehåll

Det borde vara en självklarhet, men arbete med innehållet har fortfarande låg prioritet. Ett bra innehåll kräver ordning och regler för vad som ska publiceras. Det krävs en bärande tanke och en gedigen kunskap om besökarna. Ett bra innehåll kräver professionell redigering. Det krävs en erfaren webbredaktör med verkliga befogenheter.

Tillgänglighet tragiskt eftersatt

Det är närmast skandalöst och tragiskt att svenska webbyråer och reklambyråer ännu inte har lärt sig att göra tillgängliga nätplatser. Det beror förstås på att det skulle innebära att de fick lämna sin bekväma Dreamweaver och lära sig något nytt. Det tyder på en gränslös nonchalans mot besökarna och gedigen okunskap om hur en modern marknad fungerar. Försök åtminstone att göra det möjligt att ändra texternas storlek.

Varumärke på nätet, en fråga om nytta

Ett bra varumärke kan inte köpas. Det måste förtjänas. Nätet är en skoningslös plats för varumärkesstrateger. Deras invanda recept fungerar inte. På nätet räknas bara en sak, nytta. Av besökarna upplevd nytta. Det kan man bara uppnå med en grundlig kunskap om besökarna och erfarenhet i att ge dem vad de vill ha. Studera Google, Amazon och Ebay för att se hur starka varumärken skapas på nätet. De levererar vad besökarna vill ha, enkelt och rakt på sak.

Smärtsam omvärdering av branschen

It-branschen och särskilt Internetbranschen står inför en smärtsam omvärdering av sin egen roll. Från att ha varit högavlönade och smarta vägröjare blir de nu vardagliga rörmokare. Det är ingen slump att en stor hotellkedja illustrerar sitt budskap om att de har gratis tillgång till Internet på sina rum med en vattenkran.

Seppo Salmivuori

Har du synpunkter eller invändningar? Skriv en rad!