<%@ Language=VBScript %>

<%WritePageName%>

Tillgänglighet lönar sig

Mitt första nyhetsbrev i september 2003 handlade tillgänglighet för alla. Enligt en artikel i Internetworld, som tillsammans med tillgänglighetskonsulterna på Funka.nu, nyligen har testat svenska nätplatser, är tillgängligheten fortfarande rent usel.

Missförstånd bakom bristande tillgänglighet

Det har alltså inte hänt mycket på dessa år. Det är både tragiskt och skandalöst att byråerna ännu inte har bemödat sig om att lära sig göra tillgängliga nätplatser. Jag tror att det här beror på några fatala missförstånd från deras sida.

Vanliga ärenden via nätet

Vi har alla börjat vänja oss vid att sköta allt mer via nätet. Vi betalar räkningar, köper biljetter, bokar resor, deklarerar, handlar osv. Vanliga ärenden som underlättar vardagen för oss. Den pågående bredbandsrevolutionen höjer kraven på tjänster.

Höga krav på funktion och enkelhet

Sakta börjar vi också ställa högre krav på utformningen av de nätplatser som tillhandahåller dessa tjänster. Nyhetens behag är över för länge sedan. Det räcker inte längre att det går att utföra något, vi kräver att det ska gå enkelt och snabbt också.

Företagets perspektiv i stället för besökarnas

Det är i denna utveckling byråerna, både webbyråerna och reklambyråerna inte hänger med. Av deras verk att döma anser de att kundens, dvs deras uppdragsgivares, intressen är viktigare än besökarnas. Att uppdragsgivarna inte förstår hur det ligger till är en sak. Värre att byråerna struntar i det.

Missförstånd att tillgänglighet är olönsamt

Det betyder bara att de levererar en sämre produkt än de skulle kunna göra. Och att uppdragsgivarna förlorar pengar istället för att deras nätplatser skapar vinst, vilket väl var meningen. Här ligger det första missförståndet. Man tror att tillgänglighet är olönsamt.

Besökarna vill ha snabba resultat

En nätplats är som en självbetjäningsbutik utan någon att fråga. Där kräver vi enkelhet och snabbhet i funktionerna. Vi struntar i företagets åsikter, i smarta designlösningar, i fräcka effekter och allt sådant som byrån har lyckats sälja in hos uppragsgivaren. Vi vill ha resultat.

Hänsyn till alla

Tillgänglighet handlar om just, tillgänglighet. Ju mer av det desto bättre tycker vi att nätplatsen är. Det här är byråernas andra missförstånd. Tillgänglighet innebär inte hänsyn till de funktionshindrade. Det innebär hänsyn till oss alla.

Tillgänglighet från grunden

Tillgänglighet är inte en funktion som ska tillföras efter att en nätplats är byggd. Tillgänglighet ska vara grunden. Därför att en tillgänglig nätplats är bättre. Den tar hänsyn till besökarnas behov och har allt som utmärker en lönsam nätplats.

Riktlinjer för tillgänglighet

Det är dags för byråerna att börja lära sig hur man bygger tillgängligt. Det är inte svårare än de avancerade formlösningar de briljerar i nu. Följer man riktlinjerna för tillgänglighet från början blir det inte heller dyrare. Dessa riktlinjer finns enkelt att läsa på nätet.

Besökarnas upplevelse styr framgången

Grundprincipen är dock att man måste sätta sig in i besökarens behov och problem. Detta kräver tankearbete och förmåga att känna sig in i hur andra upplever en sak. Tillgängliga nätplatser ger oss alla en rikare upplevelse. Ju bättre man förstår detta, desto större är chansen till framgång.

Seppo Salmivuori

Har du synpunkter eller invändningar? Skriv en rad!